ב י ע ף ביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

חוברת מס' 92

ביעף 92

קיץ תשס"ג – יולי 2003

 

בתוכן:

חדשות ביעף

חיל האוויר

 מטוסי F-16A/B נץ הועברו מרמון לנבטים
צופית 5 מחליפה את הזמיר
כוחות הנ"מ פרסו מערכת הגנה אקטיבית נגד טק"ק
הוחלפו המנועים במטוס בואינג 707 ראם
מכירת מטוסים מעודפי חיל האוויר: דקוטות, הרקולסים, הוקאיי, כפירים הוחכרו לארה"ב


       פרסי כבוד לחברי אגודה

פרופ' אבינועם ליבאי זכה בפרס ישראל

חברות כבוד באגודה למשה קרת

ישראל בחלל

תוצאות ניסוי MEIDEX במעבורת קולומביה

חברות תעופה ישראליות

אל-על, סאן-דור, ארקיע, ישראייר

חברות תעופה זרות

SN בריסל איירליינס טסה לישראל

מטוסים בישראל

אנטונוב An-2 במגידו
מסוקים בשירות חברת החשמל - שני
MD 500E של חברת Aeropower
 

למעלה

סלון פאריס 2003

הסלון האווירי ה-45, שהתקיים בשדה התעופה לה-בורג'ה שליד פאריס בין ה-15 ל-22 ביוני, היה קטן מקודמיו ועני יותר בחידושים. היו בו פחות מציגים, והרבה פחות כלי-טיס. את הסיבות לכך אפשר לתלות בשפל הכלכלי בתעופה האזרחית בעולם ובנקמנות האמריקנית על התנהגותה של צרפת ביחס למלחמה בעיראק. על מיעוט כלי-הטיס החדשים פיצו במקצת המטוסים ההיסטוריים שהובאו לציון שנת המאה לתעופה הממונעת, והתצוגה העשירה במיוחד של כלי-טיס בלתי מאוישים מכל הסוגים.

יהודה בורוביק חזר לדווח מפאריס, כמדי שנתיים,  והתלווה אליו הפעם שלמה אלוני, שסייע בכיסוי התצוגה הישראלית. אנו מדווחים על החידושים בתחום האזרחי ועל מעט החידושים הצבאיים.

למעלה

התצוגה הישראלית בסלון פאריס

התעשיות הישראליות מייחסות חשיבות רבה להופעה בסלון האווירי בפאריס ורואות בו מנוף לקידום הייצוא. הפעם הציגו בלה-בורג'ה 22 חברות ישראליות, כאשר היקף התצוגה היה גדול יותר מאשר בשנת 2001.

אנו מתארים בהרחבה, על פני 6 עמודים, את המטוסים המושבחים על-ידי התע"א ואלביט מערכות; את טיל האוויר-אוויר פיתון 5 שנחשף על-ידי רפאל; את מטוס ההדגמה הרב-משימתי של אלתא (בואינג 737); את מבחר כלי-הטיס הבלתי מאוישים שהוצגו על-ידי מלט - תע"א, חץ הכסף - אלביט מערכות, איירונאוטיקס מערכות הגנה, א.מ.י.ת יועצי תעופה ורפאל; וכן חימוש מונחה מדויק שהוצג על-ידי התעשייה הצבאית לישראל.

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם.המדור כולל הפעם מספר ספרים חדשים על תולדות התעופה, שהופיעו לרגל שנת המאה לטיסה הממונעת הראשונה של האחים רייט.

למעלה

מטוסים קלים של חיל האוויר: פייפר PA-11 קאב ספיישל / PA-18 סופר קאב

מטס פרידה של 24 פייפרים, שביצעו טייסי מילואים ותיקים של בית הספר לטיסה בחצרים ב-5 ביוני השנה, ציין את סוף דרכו של הסופר קאב בחיל האוויר הישראלי. לאחר 55 שנות שירות רצופות, פינה המטוס הקל המיושן את מקומו למטוס הסנונית החדיש, שבאמצעותו מבוצעות מעתה טיסות המיון של חניכי קורס הטיס.

במשך השנים רכש חיל האוויר 138 מטוסי פייפר קאב ספיישל וסופר קאב. בכתבה מפורטת זו, פרי מחקר היסטורי ממושך, אנו סוקרים את דרכם של מטוסי הפייפר בחיל האוויר, ממלחמת העצמאות ועד ימינו. הפייפרים החלו את דרכם כ"מפציצים" קלים בטייסת הנגב, המשיכו לשמש במשך שנים כמטוסי סיור וקישור, והופעלו 42 שנה כמטוסי מיון בבית הספר לטיסה. רוב מטוסי הפייפר לא האריכו ימים והוחלפו בחדשים, ומכאן נבע הצורך ברכש כה גדול. ובכל זאת, היו שני מטוסים ששרדו במשך 46 שנים.

מקובל לייחס את הילת הגבורה בקרב לטייסי מטוסי לחימה בלבד, שזוכים למרב הפרסום, אולם המציאות במלחמות ישראל הוכיחה כי גם לטייסי המטוסים הקלים מגיעה התהילה. הפייפרים מילאו משימות חיוניות ביותר במלחמות "קדש" וששת הימים, וחמישה מן הטייסים קיבלו ציונים לשבח, כפי שאנו מתארים בכתבה.

למעלה