ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e139

ביעף e139

ניסן תשעאפריל 2017

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

חיל האוויר

בשער: הדבקת סמל חיל האוויר על מטוס ה-F-35A אדיר החמישי (907), שהגיע לנבטים ב-23 באפריל יחד עם מטוסי האדיר 904 ו-905 (צילום: חיל האוויר)

מערכת קלע דוד הוכרזה כמבצעית

נקלטו יכולות ראשוניות לשימוש בחץ 3

יירוט מבצעי ראשון עם חץ 2

מטוסי השחף לסיור ימי סיימו את שירותם

 

תעשיות ביטחוניות

התע"א סיפקה 27 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2016

דגם לייצוא של ההרון TP הוצג בהודו

 

חברות תעופה ישראליות

אל-על הרוויחה כ-81 מיליון דולר בשנת 2016

אל-על רכשה מדמה טיסה של בואינג 737

 

חברות תעופה זרות

תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בשנת 2016 בכ-10%

חברת התעופה הקפריסאית החדשה טוס איירווייז מפעילה טיסות לקפריסין ויוון

 

ישראל בחלל

הלוויין הזעיר דוכיפת 2 שוגר מארה"ב

שני לוויינים ישראליים זעירים שוגרו מהודו - BGUSAT ו-SpacePharma

אפוד מגן מקרינה קוסמית בחלל שפיתחה StemRad ישוגר בטיסת הניסוי הראשונה של החללית אוריון ב-2018

 

 

למעלה

תערוכת התעופה הכללית והספורטיבית בגרמניה איירו 2017

תערוכת התעופה הכללית והספורטיבית איירו, שמתקיימת אחת לשנה בחודש אפריל בעיר הגרמנית השלווה פרידריכסהפן על שפת אגם קונסטנץ, ציינה השנה את הפעם ה-25 לקיומה (בשנים הראשונות נערכה התערוכה אחת לשנתיים). איירו ביססה את מעמדה כאירוע החשוב ביותר באירופה בתחום זה ומושכת מציגים ומבקרים מכל רחבי העולם. הפעם השתתפו 707 מציגים מעשרות מדינות בעולם, ובארבעת ימי התערוכה נכנסו בשעריה 34,200 מבקרים מקצועיים - מעט יותר מאשר בשנים הקודמות.
בתוך ביתני התצוגה וברחבה מחוץ להם ניתן היה לחזות במבחר עצום של קרוב ל-300 כלי-טיס. אלה כללו את כל הסוגים המשתייכים לתעופה הכללית ולתעופה הספורטיבית: החל ממטוסי מנהלים סילוניים קטנים ומטוסים בעלי מנועי טורבו-מדחף, המשך במטוסי בוכנה קלים חד-מנועיים ודו-מנועיים ומסוקים, וכלה במטוסי ספורט קלים, מטוסים זעירים (אולטרה-לייט), טרייקים, ג'יירוקופטרים ודאונים. בנוסף נכללה גם תצוגה צנועה של כטב"מים לשימושים אזרחיים.
יהודה בורוביק ביקר בפעם השישית בפרידריכסהפן, שלוש שנים אחרי ביקורו הקודם בתערוכה. בין שלל כלי-הטיס השגרתיים, שנבדלים זה מזה בעיקר בעיצובם אך כמעט ולא בביצועיהם, גילינו מספר חידושים מעניינים במיוחד שאותם אנו סוקרים כאן: מגוון נרחב יותר של כלי-טיס בעלי הנעה חשמלית; הצגה ראשונה של מטוס הנוסעים הקל טכנאם P2012 ; הופעת בכורה באירופה של הפייפר M600 ; הכרזה על בחירת מנוע דיזל צרפתי שיאפשר את הכנסתו לשירות של ה-DA50 , והכניסה המפתיעה של דיאמונד לתחום המסוקים; מטוס קוריאני-גרמני זעיר חדש מבית פלייט דיזיין; מנוע חדש חזק יותר שמצטרף להיצע של רוטקס ואפשרות לבחור גם במנועים רדיאליים; שחזור מטוסים היסטוריים בתצורה של מטוסים זעירים; והצגתו של היונקרס F-13 המשוחזר.

 

למעלה

מטוסי תובלה של חיל האוויר

קרטיס C-46 קומנדו

מטוסי קרב ותקיפה נושאים בעיקר התהילה בכל חיל אוויר, אך קשה לתאר חיל המסוגל למלא את כל משימותיו, ההתקפיות וההגנתיות כאחת, ללא זרוע גדולה ומגוונת של מטוסי תובלה.

בחיל האוויר הישראלי שהוקדם ב-1948 קדמו מטוסי התובלה למטוסי הקרב, שכן בלעדיהם לא ניתן היה להעביר לארץ את מטוסי הקרב שנרכשו בחו"ל. מטוסי הקומנדו, שנרכשו בארה"ב בתחילת 1948, הם שאפשרו את העברתם ארצה של מטוסי קרב מדגמי אוויה S-199 וספיטפייר מצ'כוסלובקיה.

אלא שבניגוד למקובל ברוב חילות האוויר האחרים בעולם, שימשו מטוסי התובלה בישראל גם כ"מטוסי לחימה" בעת הצורך, כשהם מבצעים משימות הפצצה ומסייעים למאמץ הקרבי של הלוחמים על הקרקע.

הקומנדו, שהיה אחד ממטוסי התובלה החשובים ביותר של חיל האוויר האמריקני בתקופת מלחמת העולם השנייה, היה גם מטוס התובלה העיקרי של חיל האוויר הישראלי בתקופת מלחמת העצמאות. חשיבותו הייתה אז מכרעת להישגי צה"ל --- הוא אפשר הבאת נשק, תחמושת וציוד חיוני מחו"ל בתקופה בה מספר קטן יחסית של כלים יכול היה לשנות את תוצאות הקרב ולהפוך מפלה לניצחון; והמטוס אפשר הזרמת ציוד חיוני ותגבורות לנגב הנצור, שסייעו להשגת הניצחון על הצבא המצרי.

תריסר מטוסי קומנדו נרכשו על-ידי שליחי הרכש של מדינת ישראל בהקמה, מתוכם הצליחו להגיע 11, אך רק תשעה מהם היו זמינים לאורך חודשי מלחמת העצמאות.

הקומנדו לא האריך לשרת בחיל האוויר אחרי תום המלחמה, אך נכונו לו תפקידים חשובים גש בשירות חברות התעופה אל-על וארקיע, לקיום הקשר האווירי הסדיר אל הארץ, ממנה ובתוכה. עולים רבים חבים את חילוצם מארצות מצוקה למטוסי הקומנדו, שביצעו טיסות נועזות ללב מדינות ערב בתחפושות מגוונות.

את הכתבה המקורית שלנו על מטוסי הקומנדו פרסמנו בחוברת "ביעף" מספר 45 בשנת 1983, ועדכון פרטים הופיע ב"ביעף" 78 בשנת 1995. מאז הצלחנו למצוא מידע נוסף ולהעשיר את אוסף התמונות בארכיוננו, כך שאנו מסוגלים עתה להגיש כתבה מקיפה יותר עם זיהוי ודאי של כל מטוסי הקומנדו שהופעלו בישראל. בתיאור פעילות מטוסי הקומנדו בחיל האוויר וקורותיהם נעזרנו מאוד בספר "גשר אווירי לעצמאות", שחיבר רס"ן אבי כהן מענף תולדות חיל האוויר בשנת 1997.

למעלה

מוזיאונים לתעופה בישראל

מטוס קומנדו הובא לעתלית כמיצג זיכרון ל"מבצע מייקלברג"

למחנה המעפילים בעתלית הובא ב-21 בפברואר מטוס C-46F קומנדו מפורק, אשר הגיע בדרך הים מאלסקה לנמל חיפה. המטוס הורכב מחדש בעתלית וישמש מיצג למבצע מייקלברג - המבצע החשאי להטסת יהודים מעיראק לארץ ישראל באוגוסט 1947.

ה-C-46F נרכש מחברת Tatonduk Outfitters בפיירבנקס שבאלסקה, לאחר שהיה מקורקע בשנים האחרונות בתום שירותו ב-Everts Air Cargo, חברה-בת של טאטונדוק להטסת מטענים באלסקה.

את הבאת מטוס הקומנדו לישראל יזם שלמה הלל, שפיקד על מבצע מייקלברג בזמנו, אשר מכהן כיום כנשיא המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל (לשעבר חבר כנסת מטעם מפאי/המערך/העבודה, שר הפנים ושר המשטרה, ויו"ר הכנסת ה-11). הגשמת היוזמה התאפשרה בזכות תרומתו של איש העסקים הישראלי משולם ריקליס, שאמר לעיתון "ישראל היום" בינואר 2015: "הבנתי משלמה הלל עד כמה המבצע הזה חשוב למורשת ההעפלה של יהדות עיראק ולמדינת ישראל, והסכמתי לסייע בגיוס הכסף הדרוש להבאת המטוס ארצה. זו מטרה חשובה וראויה להיסטוריה ולמורשת של מדינת ישראל. המטוס יוצב במקום הראוי לו".

בתחילה התכוונו להביא מטוס קומנדו שעמד לפני גריטה בדרום אמריקה, אבל בשנה שעברה גילה מוטי בונס - מי שהיה סמנכ"ל בתעשייה האווירית לישראל ומנכ"ל החברה-הבת שלה בארה"ב - את ה-C-46F המקורקע באלסקה במצב טוב יחסית.

למטוס זה (מספר יצרן 22451) היסטוריה מעניינת המקיפה תקופת פעילות של כ-65 שנים. ה-C-46F הזה נכנס לשירות חיל האוויר האמריקני ב-1945 וסומן 44-78628. בתום המלחמה הוכנס לשירות חברת Civil Air Transport בסין, ברישום B-850, וסייע לכוחות הלאומנים במלחמת האזרחים שם. ב-1950 השתלטה סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב על CAT והשתמשה במטוסיה למשימות חשאיות במלחמה נגד הקומוניסטים באסיה, בצד טיסות נוסעים סדירות. מטוסי הקומנדו שלה סייעו לכוחות האמריקנים במלחמת קוריאה ולכוחות הצרפתיים בהודו-סין. ב-1959 הוחלף שמה של CAT לאייר אמריקה. ב-1960 העבירה סוכנות הביון את B-850 לפעילות במרכז אמריקה בסימון HP-316, והוא שימש להצנחת נשק ותחמושת לכוחות הגרילה הקובניים עד לפלישה האמריקנית למפרץ החזירים.

בספטמבר 1961 נמכר ה-C-46F לשימוש אזרחי בארה"ב והופעל במשך עשרות שנים כמטוס לתובלת מטענים בשירות מספר חברות תעופה תחת שלושה רישומים אמריקניים שונים. ב-12 בספטמבר 2002 הוא נרשם כ-N23AC בבעלות חברת טאטונדוק אאוטפיטרס באלסקה, שבמסגרתה סיים את חייו לפני כעשור.

מבצע מייקלברג: תיאור מפורט של מבצע העלייה הבלתי חוקית הראשון לארץ ישראל בדרך האוויר, שנקרא על שם שני הטייסים - הקברניט ליאו וסנברג וטייס-המשנה מייק (שאיש לא זוכר את שם משפחתו), מופיע בספרו של שלמה הלל "רוח קדים - בשליחות מחתרתית לארצות ערב", שפורסם ב-1985. אנו מתארים את המבצע הנועז הזה, ומזכירים גם את מבצע עזרא ונחמיה להעלאת יהודי עיראק בדרך האוויר, שהתבצע ממאי 1950 עד ינואר 1952.

למעלה

 מוזיאונים לתעופה בעולם

המוזיאון לתעופה ימית בפנסאקולה שבפלורידה (2)

המוזיאון הלאומי האמריקני לתעופה ימית שוכן בתוך בסיס פנסאקולה של חיל הים האמריקני, הנמצא בדרום-מערב פלורידה. זהו המוזיאון הגדול ביותר בעולם לתעופה ימית, המציג כלי-טיס של צי ארה"ב, חיל הנחתים ומשמר החופים של ארה"ב.

ביקרנו לראשונה במוזיאון המרשים הזה באוקטובר 2009, ופרסמנו את סקירתנו הקודמת ב"ביעף" e128. חזרנו לביקור שני שם בתחילת מאי 2016, והפעם אנו סוקרים את המבנה החדש Hangar Bay One, שנחנך בשנת 2011.

בהאנגר גדול זה, ששטחו כ-5,100 מ"ר, רוכזו 26 כלי טיס - רובם מהתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה. מוצגים בו מטוסים גדולים מאוד כמו ספינת הטיס SP-5B מארלין והמטוס לסיור ימי ולוחמה בצוללות P2V-1 נפטון; מטוסי קרב ימיים כמו ה-F-14D טומקט, ה-F-4N פאנטום II וה-F-8A קרוזיידר; מטוסי תקיפה כמו ה-A-6E אינטרודר, ה-A-7E קורסייר II וה-AV-8A הרייר; מטוסים ללוחמה אלקטרונית כמו ה-EA-6B פראולר וה-EA-1F סקייריידר; מטוס הצילום RF-8G קרוזיידר; מטוסי תובלה כמו ה-R4D-5L סקייטריין דקוטה של חיל הים) וה-NU-1B אוטר; מטוסי הסיור הקלים OY-1 סנטינל ו-O-1 בירד דוג; המטוסים האמפיביים וידג'ן וגוז מתוצרת גרומן; שבעה מסוקים מתוצרת בואינג, בל וסיקורסקי; ועוד.

בנוסף יש בהאנגר תצוגת חלל מתוכנית אפולו, הכוללת דגמים בקנה מידה מלא של מודול הפיקוד, הנחתת על הירח ורכב הסיור על הירח.

 

למעלה