ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e151

ביעף e151

סיוון תש"ף – מאי 2020

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

חיל האוויר יצטייד בשמונה מטוסי תדלוק מדגם בואינג KC-46A

חמישה מסוקי CH-53D הובאו לישראל כמקור לחלקי חילוף ליסעורים

התע"א הציגה דגם משופר של הכטב"ם הרון

הרמס 900 יטיל רפסודות מתנפחות לחילוץ ניצולים בים

אלביט מערכות תספק אלף רחפני תור לצבא זר

רפאל הציגה את מטע"ד התצפית הקל MicroLite

צה"ל יצטייד בחימושים המשוטטים מעוז מתוצרת רפאל

התע"א מסבה מטוסי בואינג 737-800 מנוסעים למטען

התעשיות הביטחוניות הגדולות דיווחו על תוצאות טובות לשנת 2019

אלביט מערכות שגרה לראשונה ננו-לוויין לחלל (NANOVA)

דגל ישראל בתחנת החלל הבינלאומית על אפוד של סטמראד

חברות התעופה הישראליות הפסיקו את טיסות הנוסעים הסדירות והתרכזו בהטסת מטענים (משבר הקורונה)

מטוס של איתיחאד איירווייס מאבו דאבי נחת לראשונה בישראל

 

שבעים שנות הטסת מטענים באל-על: 2020-1950

למעלה

 

מסוקי הדור הבא

צבא ארה"ב מקדם את פיתוח מסוקי הדור הבא לתובלת סער וסיור חמוש - סיקורסקי ובל הליקופטר מציעות פתרונות חדשניים

צבא היבשה של ארה"ב מקדם שתי תוכניות פיתוח גדולות של מסוקים חדשים, המיועדים להחליף בעשור הבא מסוקים מתיישנים. הראשונה היא תוכנית FLRAA (ראשי תיבות של: מטוס סער ארוך-טווח עתידי) להחלפת מסוקי ה-UH-60 בלק הוק. השנייה היא תוכנית FARA (ראשי תיבות של: מטוס תקיפה וסיור עתידי), לפיתוח כלי-טיס שימלא את מקומו של מסוק הסיור החמוש OH-58 קיואה ווריור, שהוצא משירות בשנת 2017 ושמשימותיו ממולאות כיום על-ידי מסוקי הקרב AH-64 אפאצ'י.

שתי החברות האמריקניות שנבחרו על-ידי הצבא להתחרות על הזכייה בשתי התוכניות האלה הן סיקורסקי, חברה של לוקהיד מרטין, ובל הליקופטר מתאגיד טקסטרון. סיקורסקי מציעה דגמים חדשים המותאמים לדרישות, שמיישמים את הטכנולוגיה שפותחה במסגרת תוכנית X2, המבוססת על שילוב רוטורים קואקסיאליים ומדחף אחורי. בל הליקופטר מציעה שני פתרונות שונים לחלוטין: מטוס עם הטיית רוטורים לתוכנית FLRAA, ומסוק בתצורה קונבנציונלית בתוספת כנפיים קצרות ומנוע עזר לתוכנית FARA.

 

 

זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל

אברהם ג'ק גרפמן

עם הקמת מדינת ישראל ב-1948 התגייסו יהודים ציונים רבים ברחבי העולם לסייע למדינה הנלחמת על קיומה כמיטב יכולתם המקצועית. היו ביניהם מהנדסי אווירונאוטיקה ומדענים בולטים, דוגמת ד"ר אריך שצקי, פרופ' סידני גולדסטין ודניאל שמשוני, שאת פועלם ותרומתם תיארנו בכתבות קודמות בסדרת "זכות ראשונים". דמות בולטת נוספת בקבוצה זו הוא אברהם ג'ק גרפמן, שעלה מארה"ב ארצה ב-1950 והתגייס לסייע למחלקת ההנדסה בחיל האוויר.

בן קשלס מתאר את דרכו המקצועית של גרפמן בתחום האווירונאוטיקה, בארה"ב ובישראל. לאחר שסיים את לימודיו במכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech) החל לעבוד בחברת לוקהיד, ובמשך תריסר שנים עסק בתיכון מטוסים צבאיים ואזרחיים, דוגמת ה-P-38 לייטנינג והקונסטליישן. לאחר פרישתו מלוקהיד עבד בחברות אמריקניות אחרות וכיועץ אזרחי. בשנים 1950-52 ומשנת 1956 עד 1965 שירת כמהנדס בכיר במחלקת ציוד של חיל האוויר, ומשנת 1966 עד 1984 עבד בתעשייה האווירית לישראל ועזר לקדם תוכניות פיתוח אזרחיות וצבאיות.

ג'ק גרפמן זכה להגשים בימי חייו את שתי שאיפותיו העיקריות: לעסוק בהנדסת אווירונאוטיקה ולסייע ככל יכולתו לקידום הרעיון הציוני ולביסוס ביטחונה של מדינת ישראל. הוא ייזכר כאיש אשכולות, מהנדס בחסד ופרפקציוניסט, שהלך עם עקרונותיו עד הסוף. אך מעל לכל ייזכר כציוני נלהב, שתמיד התייצב לסייע למדינה בכל פעם שהתבקש לתרום ממצבור הידע הרב והניסיון שצבר לאורך דרכו המקצועית.

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

המרכז למורשת התעופה בניו-זילנד

אגודת המרכז למורשת התעופה הינו מוזיאון תעופה ייחודי וצומח, שהוקם על-ידי קבוצת חובבי תעופה מקומיים בשדה התעופה ההיסטורי אומאקה, במחוז מארלבורו באי הדרומי של ניו-זילנד. גולת הכותרת של המוזיאון היא אוסף המטוסים והפריטים ההיסטוריים מתקופת מלחמת העולם הראשונה, שנחשב כיום לאחד מהגדולים בעולם. קבוצת היזמים גייסה בנחישות את משאבים הנדרשים להקמתו של המוזיאון בשיתוף פעולה עם מארגני המופע האווירי Classic Fighters, שנערך אחת לשנתיים באתר. אחד מחברי הקבוצה הוא במאי הקולנוע הניו-זילנדי סר פיטר ג'קסון, שביים בין היתר את טרילוגיות הסרטים שר הטבעות וההוביט. ג'קסון, חובב ידוע של מלחמת העולם הראשונה, תרם למוזיאון מספר פריטים מאוסף המטוסים שלו, וכך עשו חובבי תעופה נוספים.

המרכז נחנך בדצמבר 2006 ועד כה נפתחו שני אולמות תצוגה מרכזיים, שמוקדשים למלחמת העולם הראשונה והשנייה, בהם מוצגים כ-30 מטוסים - חלקם מקוריים וחלקם משוחזרים (רפליקות). בהמשך מתוכננים להיפתח אולמות תצוגה נוספים, שיתמקדו בהתפתחות התעופה בתקופות אחרות. חלק ניכר מהמטוסים נשמרים בכושר טיסה ונוטלים חלק במופעי ה-Classic Fighters שנערכים במקום. מטוסים אחרים שולבו בתוך תפאורות מרהיבות, בדמות דיורמות מציאותיות, המציגות את כלי-הטיס בסביבתם הטבעית ברוח תקופתם. דיורמות אלו נבנו על-ידי מעצבי תפאורה לסרטים, שנשכרו על-ידי חברת Wingnut Films בבעלותו של ג'קסון.

תערוכת Knights of the Sky (אבירי השחקים) המוקדשת לתקופת מלחמת העולם הראשונה נחנכה בשנת 2006 באולם התצוגה הראשי. כלי-הטיס הוצבו בסדר כרונולוגי, על פי מועד הופעתם בזירה, לאורכו של מסלול מעגלי שבו המבקרים נעים באופן סמלי בכיוון השעון. חלק מהמטוסים מוצגים בדיורמות קרקעיות מציאותיות להפליא, חלקם תלויים באופן הממחיש את אופיים הייחודי של קרבות האוויר מהתקופה, וחלקם מוצגים כקפסולות זמן במצבם המקורי מבלי ששופצו מעולם. לאורך המסלול משובצות תצוגות של פריטים אותנטיים רבים מהתקופה, שכוללים בין היתר פריטים אישיים של טייסים בולטים כמו אדי ריקנבקר, רנה פונק, מאנפרד פון ריכטהופן, מקס אימלמן, אוסוואלד בלקה, ואפילו הרמן גרינג הצורר.

תערוכת Dangerous Skies (שמיים מסוכנים) שמוקדשת לתקופת מלחמת העולם השנייה נחנכה בשנת 2016 באולם התצוגה המשני. תצוגה זו עדיין מצומצמת יחסית, אך חושפת בפני המבקרים את הסיפורים הפחות מוכרים של החזית המזרחית וחזית האוקיינוס השקט, תוך שימוש בדיורמות ובתצוגת פריטים היסטוריים אותנטית. דגש מיוחד ניתן לרגימנט מפציצי הלילה ה-58 של ברית המועצות, שאויש על-ידי נשים טייסות (שנודעו בכינוי "מכשפות הלילה"), ולטייסת הקרב היהודייה לידיה ליטבק - אחת משתי הנשים היחידות בעולם שזכו בתואר אלופת הפלות מטוסים.

המוזיאון מציע אפשרות לביצוע טיסות נוסטלגיות במטוסים מימי מלחמת העולם השנייה בשמי ניו-זילנד. טיסות האורחים מבוצעות במטוס סטירמן שהוסב לתצורה תלת-מושבית, ובמטוס קרב רוסי יאק 3 דו-מושבי.

כתבה זו של בן קשלס מלווה בתמונות שהוא צילם במהלך ביקורו בניו-זילנד בינואר 2018.

 

מטוסי לחימה של חיל האוויר

דאסו סופר מיסטר (סמב"ד) / סער - עדכון

הפרסומים החדשים של שלמה אלוני ושל רענן וייס, אותם אנו סוקרים בגיליון זה, יחד עם מידע שנאסף במרוצת השנים בארכיון "ביעף", מאפשרים לנו עתה להציג תמונת מצב מלאה ומדויקת של רכש מטוסי הסופר מיסטר והפעלתם בחיל האוויר. בכך אנו מעדכנים את הכתבה המקורית שלנו על מטוס קרב צרפתי זה, שפרסמנו בחוברת "ביעף" מס' 38 במארס 1981. באותה עת היה ידוע רק על רכש של 36 מטוסים. מאז, נחשף מידע על קליטת 16 מטוסים נוספים בשנים 1967 עד 1971, כך שבסך הכול נכנסו לשירות טייסת 105 העקרב בחצור 52 מטוסי סופר מיסטר. בנוסף לאלה, הפעילה הטייסת במהלך מלחמת ששת הימים שמונה מטוסים שהושאלו מחיל האוויר הצרפתי לאחר שסיימו עבודות תחזוקה במפעלי התע"א בלוד. 27 מטוסי הסופר מיסטר שנותרו בשירות בתחילת שנות ה-70' הושבחו לתצורת סער, כאשר המנוע הצרפתי הוחלף במנוע אמריקני אמין ויעיל יותר.

 

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותרים:

 

לראות למרחוק, כי בנפשי הדבר, מאת שבתאי בריל, הוצאת סטימצקי 2019

חומת סואץ - סיפורה של המלחמה הסודית בין מדינת ישראל לברית המועצות, מאת בוריס דולין, הוצאת כנרת,

זמורה, דביר 2020

Super Mystere and Sa'ar, Israeli Air Force Mini Photo Album No. 4, מאת רענן וייס, 2019

Jet Francais en Israel: Ouragan, Mystere et Super Mystere a l'Etoile de David, מאת שלמה אלוני, הוצאת Lela Press, צרפת 2020

בחזרה מהירח, מאת זאב רז, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2019

קוד אריזונה - כך השמידה ישראל את הכור הגרעיני בסוריה, מאת יעקב כץ, הוצאת כנרת, זמורה, דביר 2020