ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e155

ביעף e155

תשרי תשפ"ב – ספטמבר 2021

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דב העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

חיל האוויר: טייסת אדיר שלישית נפתחה בנבטים; קליטת אדירים נוספים באפריל ובספטמבר

חיל האוויר: טייסות 101 ו-105 עברו מחצור לרמת-דוד

מטוסי חיל האוויר במבצע שומר החומות (נשיאת חימוש)

איוויאיישן חשפה תצורה חדשה של המטוס החשמלי אליס

ה-CityHawk של אורבן איירונאוטיקס יונע באמצעות תאי דלק מימניים

התע"א מרחיבה את שיתופי הפעולה הבינלאומיים בהסבת מטוסי נוסעים למטען

התע"א תשביח מטוסי כפיר של סרי לנקה

התע"א סיפקה לארה"ב מערכות ניידות להגנה מאיום כטב"מים ורחפנים

רפאל חשפה טיל לוחך-ים לטווח 300 ק"מ עם ראש ביות אלקטרו-אופטי: Sea Breaker

יירוט מוצלח ראשון של כטב"ם באמצעות לייזר אווירי (מפא"ת, אלביט מערכות)

שת"פ בין רפאל ולוקהיד מרטין לפיתוח מערכת הגנה מבוססת לייזר

בירד מערכות אוויריות סיפקה לניגריה שני מטוסים מוסבים לסיורי ימי

חילות אוויר ערביים: קטאר, לבנון, רצועת עזה (הכטב"ם המתאבד שיהאב)

 

סוחוי הציגה מטוס קרב טקטי קל מהדור החמישי: Checkmate

למעלה

 

האם יש סיכוי למטוסי נוסעים על-קוליים?

 

מאז קרקועם של מטוסי הקונקורד בשנת 2003 והפסקת טיסות הנוסעים העל-קוליות, צצו עוד ועוד יוזמות של חברות הזנק אמריקניות לפתח מטוסים שיקצרו במידה ניכרת את זמן הטיסה בין יעדים רחוקים. חלק מהיוזמות ביקשו להציע מטוסי מנהלים על-קוליים, והאחרות הרחיקו בחזונן לעבר מטוסי נוסעים על-קוליים, אם כי בקיבולת פחותה מזו של הקונקורד.

הראשונה שביקשה לפרוץ לשוק הגואה של מטוסי המנהלים הייתה חברת אריון, שנהנתה מגיבוי כספי מובטח של המיליארדר רוברט באס. מאמציה של חברה חלוצית זו נמשכו קרוב ל-18 שנים, אבל הם לא הניבו אפילו אב-טיפוס ראשון. אריון הפתיעה את עולם התעופה ב-21 במאי השנה, כאשר הכריזה על סגירתה בעקבות התדלדלות מקורותיה הכספיים.

הכישלון המהדהד של אריון עורר דיון ציבורי ער ברבים מפרסומי התעופה בעולם על עתידה וסיכוייה של התעופה האזרחית העל-קולית. מומחים רבים הביעו ספיקות רציניים לגבי הסיכויים של חברות ההזנק להגשים את חזונן, לאור הקשיים הטכנולוגיים שניצבים בדרכן וההיבטים הכלכליים הבעייתיים. השאלה הכלכלית המכרעת לגבי מטוסי מנהלים על-קוליים היא: האם חיסכון של כמה שעות בזמן הטיסה יכול להצדיק רכישת מטוס שמחירו גבוה ביותר מ-50% ועלות הפעלתו יקרה בעשרות אחוזים? והשאלה לגבי מטוסי נוסעים על-קוליים היא: האם מספיק נוסעי מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה ייאותו להחליף את תנאי הנוחות המפנקים במטוסים רחבי-הגוף בתנאי טיסה נחותים בהרבה במטוסים העל-קוליים הקטנים יותר כדי לחסוך כמה שעות באוויר?

יצרניות המטוסים הגדולות והמנוסות - איירבאס, בואינג, גאלפסטרים, דאסו ולוקהיד מרטין - שבחנו את נושא המטוסים העל-קוליים ביסודיות במשך שנים רבות, הגיעו בסופו של דבר למסקנה כי פרויקטים כאלה אינם כדאיים מבחינה כלכלית. חברות הזנק יכולות אולי לפתח תכן מוצלח למטוס מנהלים או מטוס נוסעים על-קולי - אם יצליחו לגייס את ההון הנדרש לכך (בספק גדול!) - אבל ללא שותפות עם יצרנית מטוסים גדולה ומבוססת אין להן כמעט סיכוי להשלים את תהליך הרישוי התובעני ולהקים קו ייצור סדרתי.

בכתבה זו אנו סוקרים את כל תוכניות הפיתוח של מטוסים על-קוליים שמתנהלות כיום בארה"ב וביפן: פרויקט ה-AS2 שהגיע לקיצו בחברת אריון; המאמץ של בום סופרסוניק לפתח את מטוס הנוסעים Overture; תוכנית המחקר של נאס"א ולוקהיד מרטין להדגמת בום על-קולי חלש יותר; פרויקט ה-S-512 של ספייק איירוספייס; יוזמת אקזוסוניק לפיתוח מטוס נוסעים על-קולי או מטוס נשיאותי; והמאמץ של סוכנות JAXA והתעשיות היפניות.

 

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותרים:

 

למה מי זה מייקל?!, מאת אליעזר שקדי, הוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד, 2021

 

מלחמה משלו: חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים, מאת אורי בר-יוסף, הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 2021

 

Alaska Over Israel: Operation Magic Carpet, the men and women who made it fly, and the little airline that could, by Darragh Metzger, TFA Press, USA, 2017

 

Le SNCASO Vautour en Israel, by Shlomo Aloni, Lela Presse, France, 2021

 

למעלה