האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל ציינה יובל שנים לטיסת הבכורה של מטוס הערבה

האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל ערכה ב-26 בדצמבר 2019 אירוע חגיגי לציון יובל שנים לטיסת הבכורה של הערבה - בכור המטוסים שתוכנו ויוצרו בישראל. האירוע, שנערך באודיטוריום טאו באוניברסיטת תל-אביב, שילב גם את הרצאת הזיכרון לזכר הרוגי אסון הערבה בנובמבר 1970, שמקיימת האגודה מדי שנה. נכחו בו נציגי משפחות טייסי הניסוי שליוו את פיתוח המטוס, נציגי משפחות חללי אסון הערבה, ותיקי פרויקט הערבה בתע"א וחברי אגודה.

את פניהם של באי האירוע קידמה תערוכה ייחודית, בה הוצג מגוון עשיר של תמונות, מסמכים וקטעי עיתונות שעסקו בתהליך פיתוח מטוס הערבה. לכבוד האירוע נסרקו תשלילי תמונות היסטוריות נדירות מארכיון התע"א, שתיעדו את העוסקים במלאכת הפיתוח ההנדסי של המטוס. תמונות אלו הודפסו במיוחד לתערוכה, וחלק מהנוכחים זיהו בהן את עצמם צעירים ביובל שנים. חלק נוסף בתערוכה הוקדש לשירות המבצעי של מטוסי הערבה בחיל האוויר הישראלי וברחבי העולם. תמונות רבות הציגו מטוסי ערבה בסמלי הלקוחות הזרים והמדינות שבהן הם טסו. לצידן שובצו מגוון תגי יחידות וסמלי טייסות, שבמסגרתן הופעלו המטוסים. בנוסף הוצג טיסן מתכונתי גדול-ממדים של מטוס ערבה מדגם 202, שנבנה על-ידי סא"ל (במיל') יוסי שומרוני, ששירת כנווט בטייסת 122 אשר הפעילה את מטוסי הערבה בחיל האוויר.

בפתיחת האירוע נשא יו"ר ועד האגודה, ישראל זיירמן, דברים לזכרם של נתן קלצ'בסקי ורעייתו דינה, שנספו לפני כשנה בתאונת דרכים קטלנית בכביש הערבה. נתן, שכיהן שנים ארוכות כחבר ועד האגודה, היה מהדמויות הבולטות בפרויקט הערבה. בני משפחת קלצ'בסקי כיבדו את האירוע בנוכחותם.

לאחר הדלקת נר חמישי של חנוכה על-ידי עמנואל בלאס, ניתנה הרצאה היסטורית על הערבה מפי רמי סקלדמן, ראש מינהל פיתוח ותיכון מתקדם בחטיבת התעופה של התע"א. ההרצאה סקרה בפירוט רב את תהליך פיתוח המטוס, טיסות הניסוי, הרישוי והשיווק, וכן התמקדה בשירותו המבצעי בישראל ובשורותיהן של לקוחות רבים ברחבי הגלובוס.

את האירוע חתם פאנל מומחים בנושא הערבה, שהונחה על-ידי רמי סקלדמן. במסגרת הפאנל הושמעו סיפורים אישיים מפיהם של אנשים שליוו את תהליך פיתוח מטוס הערבה, בחינתו, שיווקו ושירותו בחיל האוויר הישראלי. שלושת הדוברים הראשונים ייצגו את היבטי הפיתוח ההנדסי של המטוס: צבי ארזי סיפר על טיסות הניסוי והרישוי; עמנואל בלאס סיפר על ניסויי הקרקע שנערכו למטוס ועל התפתחות תשתית ניסויי הקרקע בתע"א סביב פרויקט הערבה; אמירה קלצ'בסקי הזכירה את חוויותיה מימי משרד הפרויקט, אותו ליוותה משלבי הפיתוח המוקדמים.

שני הדוברים האחרונים ייצגו את הפן התפעולי. יוסי שומרוני סקר את תקופת שירותו של מטוס הערבה בחיל האוויר, וסיפר על הטסת מטוסי הערבה 202 שעברו סדרת התקנות בארה"ב בדרכן חזרה לישראל. טייס הניסוי האגדי של התע"א, דני שפירא, סיפר על חווית הנחיתה וההמראה מסמרות השיער בשדה ארעי באורך 284 מטרים, שהוכשר בפסגת הר זומבה ברום של כ-5,000 רגל בדרום אקוודור, במסגרת הדגמת יכולות המטוס בפני נציגי הצבא המקומי.

בסיום הערב חולקה למשתתפי האירוע תמונה למזכרת מטיסת הבכורה של מטוס הערבה.

התערוכה אורגנה ע"י רמי סקלדמן ובן קשלס, בסיועם של משה גרידי מארכיון התע"א, עמנואל בלאס, אמירה קלצ'בסקי ודב שטרמר.

 

חלק מתערוכת תמונות וסמלי הערבה.

טיסן מתכונתי של מטוס הערבה מדגם 202.

חלק מהמשתתפים באירוע.

יו"ר ועד האגודה, ישראל זיירמן, מברך את באי האירוע.

רמי סקלדמן פותח את הרצאתו על ההיסטוריה של תוכנית הערבה.

חברי הפאנל (מימין לשמאל): דני שפירא, יוסי שומרוני, אמירה קלצ'בסקי, עמנואל בלאס, צבי ארזי ורמי סקלדמן.

 

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>