ישראל וצרפת ישתפו פעולה בפיתוח ושיגור המיקרו-לוויין ונוס

משרד המדע והטכנולוגיה הודיע ב-9 באוקטובר כי נכנס לתוקף ההסכם לבניית לוויין ישראלי-צרפתי על-ידי חברה חדשה משותפת, בבעלות התעשייה האווירית לישראל ורפאל, לפיתוח וייצור מיקרו-לוויינים. הלוויין, שצפוי להיות משוגר ב-2008, ייקרא ונוס וישמש לצילום בשיטה מתקדמת רב-צבעית של כדור-הארץ וכן כפלטפורמת מבחן לטכנולוגיות הנעה יונית-חשמלית שמפותחת בישראל.

שר המדע והטכנולוגיה, מתן וילנאי, ברך על ההתקדמות החשובה בפרויקט ואמר כי "המיקרו-לוויין ונוס על מערכותיו הוא חדשני הן בתפיסת המערכת שלו והן במכשור אותו הוא נושא, ובכך הוא מקדים את מרבית מתחריו בעולם. הצלחת התוכנית תחזק את יכולתה של תעשיית החלל הישראלית להשתלב בשוק הבינלאומי, תסייע לישראל להשתלב בתוכניות כלל אירופיות בנושאי תצפיות כדור-הארץ בתחומי חקלאות, מים, סביבה ועוד".

הלוויין ונוס שמשקלו 200 ק"ג בלבד, יכיל מצלמה רב-צבעית (מולטי-ספקטראלית) מתוצרת אלאופ וישמש לבחינת טכנולוגיית הנעה יונית-חשמלית שפותחה בישראל. בשנתיים הראשונות לפעולתו הוא ינטר את כדור-הארץ על-ידי איסוף נתונים בתחום הרב-צבעי ולמחקר מדעי. לאחר מכן יבצע הלוויין ניסויים טכנולוגיים שנועדו לבחון את טכנולוגיית ההנעה היונית חשמלית.

הפרויקט ממומן על-ידי הממשלה באמצעות משרד המדע והטכנולוגיה ומשרד המסחר והתעשייה-המדען הראשי, בהשתתפות תעשיות חלל מובילות בארץ.

ראש סוכנות החלל הישראלית, ד"ר צבי קפלן, ציין כי לרשות החברה המשותפת יועמד הידע של התעשייה האווירית ויכולותיה בייצור לוויינים ותתי מכלולים, וכן יכולותיה של חברת רפאל במערכות הנעה חללית ובטכנולוגיות נוספות. במסגרת תוכנית ונוס תהיה החברה אחראית על בניית הלוויין, שילוב המטעדים, ליווי השיגור ופיקוח ובקרה על מסלול הלוויין ואיסוף הנתונים.

 סוכנות החלל הצרפתית תהיה אחראית על אספקת המצלמה, גיבוש תוכנית הצילום הרב-צבעי והקמת המרכז המדעי לעיבוד המידע והפצתו. לצורך אספקת המערכת תתקשר הסוכנות עם חברת אלאופ מקבוצת אלביט מערכות, אשר מפתחת  ותייצר עבור התוכנית את מצלמת הלוויין. טקס החתימה על התקשרות בין אלאופ לצרפתים לגבי חלקם בפרויקט צפוי להתקיים בנובמבר.

בתוכנית מעורבת גם האקדמיה הישראלית, באמצעות הטכניון והמכון לחקר המדבר בשדה בוקר, השייך לאוניברסיטת בן-גוריון, וכן מעורב בה גם המרכז הגרעיני בנחל שורק. מדעני המוסדות האלה משתתפים באפיון מערכות הלוויין והגדרתן וכן בביצוע של משימות התוכנית.

הלוויין מהווה צעד ראשוני לצבירת ידע לקראת תוכנית Global Monitoring Environmental and Security  של סוכנות החלל הצרפתיתת .CNES וכנית GMES הינה יוזמה אירופית לניטור מהחלל של פני כדור-הארץ למטרות שימור סביבה. הלווין ונוס יאפשר צפייה ומעקב אחר שינויים בצמחייה, מקווי מים וקווי חוף, ויסייע למחקר המדעי בנושא איכות הסביבה, איכות מים, צמחייה, גידולי שדה וחקלאות ימית.

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל  www.aerospace.org.il