ניסוי יירוט מוצלח של מערכת הנשק חץ

מערכת הנשק חץ יירטה בהצלחה טיל מטרה מסוג אנקור שחור בניסוי שנערך ב-2 בדצמבר. היה זה הניסוי הארבעה עשר של מיירט חץ והניסוי התשיעי של מערכת הנשק.

מדובר בניסוי פיתוח שגרתי, המהווה חלק מחוזה שיפורי מערכת הנשק (ASIP) שנחתם בין ישראל לארה"ב. מטרות הניסוי היו לבחון את הביצועים המשופרים שהוקנו למערכת, הכוללים הרחבת מעטפת היירוט נגד מטרה המייצגת את האיום על מדינת ישראל. שיגור המטרה דימה תרחיש מבצעי וכל מרכיבי מערכת הנשק עבדו בתצורתם המבצעית.

טיל המטרה אנקור שחור, המדמה טיל בליסטי שנורה לעבר ישראל, שוגר ממטוס F-15 של חיל האוויר שטס מעל לים התיכון. לאחר שיגור המטרה נכנסה מערכת הנשק לפעולה. המכ"ם אורן ירוק גילה את המטרה והעביר את נתוניה אל מרכז ניהול הירי אתרוג זהב, אשר חישב תוכניות הגנה נגדה. תוכניות ההגנה הועברו אל המשגר, אשר שיגר את מיירט הניסוי. טיל החץ ביצע את מסלולו בהצלחה והשמיד את המטרה.

שיגור טיל החץ מפלמחים

תרחיש הניסוי: טיל חץ ששוגר מפלמחים יירט טיל מטרה אנקור שחור ששוגר ממטוס F-15 מעל לים

עם קבלת הדיווח על הצלחת הניסוי הביע מנכ"ל משרד הביטחון, יעקב תורן, את שביעות רצונו ואמר כי "הצלחת הניסוי תשפר את היכולות המבצעיות הקיימות כבר כיום במערכת החץ וזו תוכל להתמודד בהצלחה עם איומים עתידיים".

ראש פרויקט מערכת נשק חץ במפעל מל"מ של התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר בתום הניסוי המוצלח כי "הייתה זו הצלחה גדולה ונוספת של מערכת נשק חץ נגד מטרה המדמה את האיומים באזורינו, ומהווה תרחיש קיצון ליכולות המערכת".

מנהל מפעל מל"מ, יאיר רמתי, ציין כי "הניסוי היה מוצלח במיוחד מכיוון שהוא אתגר את המערכת לפינה שלה". לדבריו, נועד הניסוי לבחון שיפורי לוגיקה ותוכנה שהוכנסו במערכת. עוד הוסיף, כי הטיל המיירט כלל לראשונה רכיבים שיוצרו בארה"ב, במסגרת ההסכם לייצור משותף עם בואינג.

מערכת חץ הינה מבצעית מאז שנת 2000, ומופעלת על-ידי יחידת חרב מגן במערך הנ"מ של חיל האוויר. המערכת נמצאת בפיתוח מתמשך ומתמיד, שמטרתו להתאים את ביצועיה לאיומים הרלוונטיים.

שני הניסויים הקודמים של מערכת החץ נערכו בשנה שעברה בארה"ב. בניסוי ה-12, שנערך ב-29 ביולי 2004 משדה הניסויים פוינט מגו, יירט החץ בהצלחה טיל בליסטי מסוג סקאד בתרחיש מציאותי. חודש לאחר מכן, ב-26 באוגוסט, בוצע ניסוי נוסף מאותו מקום נגד מטרה ששוגרה ממטוס, אך טיל החץ לא הצליח ליירט את המטרה בגלל תקלה באחד מרכיביו. התקלה אותרה ותוקנה מאז.

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל  www.aerospace.org.il