לוויין התצפית המסחרי EROS B שוגר בהצלחה

 השני בסדרת לווייני הצילום המסחריים של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל, EROS B, שוגר בהצלחה לחלל מבסיס השיגורים סבובודני בסיביר שברוסיה ב-25 באפריל. השיגור בוצע באמצעות המשגר הרוסי סטארט 1, מאותו סוג ששימש גם בשיגור של EROS A ב-5 בדצמבר 2000.

השיגור בוצע בשעה 19:47 לפי שעון ישראל. הלוויין ניתק מן המשגר כמתוכנן כ-16 דקות אחרי השיגור בגובה של 508 ק"מ, ופרס את הפנלים הסולאריים שלו. יידרשו כעשרה ימים עד שניתן יהיה לאמת כי כל מערכות הלוויין פועלות כשורה.

תרחיש השיגור, המתאר את שלבי הצבת הלוויין בחלל מרגע השיגור מסבובודני.

ארוס B פותח ויוצר במפעל מבת-חלל בחטיבת מערכות, טילים וחלל של התעשייה האווירית לישראל. הוא דומה בצורתו לארוס A, אך גדול ממנו במעט. משקלו 290 ק"ג והוא נושא מצלמה משוכללת מתוצרת חברת אלביט מערכות/אלאופ, המפיקה תמונות פנכרומטיות (שחור-לבן) ברזולוציה של 70 ס"מ – לעומת 1.9 מטר בארוס A. הלוויין מסוגל לצלם את כדור-הארץ ולשדר את התמונות בזמן אמת לתחנה קרקעית, או לאגור את התמונות בזיכרון ולשדרן במקום אחר. מסלולו של הלוויין עובר בתחומה של תחנה קרקעית פעמיים ביום ופעמיים בלילה, כל פעם ל-10 דקות. הלוויין יפוקח ע"י צוותים הנדסיים מתחנת הקרקע הראשית שפותחה ופועלת במפעל מבת-חלל של התע"א.

הלוויין ארוס B

ארוס B מיועד לשרת הן לקוחות מסחריים במדינות שונות והן את מערכת הביטחון הישראלית. הלוויין החדש יאפשר למערכת הביטחון להרחיב את איסוף המודיעין מהחלל, המתבצע כיום באמצעות הלוויינים הישראליים אופק 5 וארוס A.

(המילה EROS מורכבת מראשי התיבות של: Earth Resources Observation Satellite).

אימג'סאט אינטרנשיונל נמצאת בבעלות משותפת של התעשייה האווירית לישראל, אלביט מערכות ומשקיעים זרים מארה"ב ואירופה. החברה גייסה לאחרונה כ-150 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב למימון הלוויין החדש. מנכ"ל החברה הוא שמעון אקהויז, לשעבר הסמנכ"ל לשיווק בתע"א.

 

 בחדר הבקרה של מפעל מבת-חלל בתע"א לאחר השיגור המוצלח (מימין לשמאל):

יצחק ניסן – מנכ"ל התע"א (יושב), יאיר שמיר – יו"ר דירקטוריון התע"א (באמצע)

 ויוסי וייס - סמנכ"ל התע"א ומנהלה החדש של חטיבת מערכות טילים וחלל (עומד).

בחזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל  www.aerospace.org.il