סטודנטים מהטכניון ומארה"ב זכו במקום הראשון בתחרות בינלאומית לתכן מסוקים

קבוצת סטודנטים לתואר ראשון מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, בשיתוף פעולה עם סטודנטים מאוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב, זכו במקום הראשון בתחרות בינלאומית לתכן מסוקים, בחסות חברת בל הליקופטר והאגודה האמריקנית למסוקים ((American Helicopter Society.

במהלך ראשון מסוגו חברו יחדיו שתי קבוצות סטודנטים מהטכניון ומאוניברסיטת פנסילבניה, במסגרת פרויקט גמר בלימודי תואר ראשון. היוזמה הראשונית היתה של דיקן הפקולטה לאווירונאוטיקה וחלל בטכניון, פרופ' עמרי רנד, ופרופ' אד סמית –  ראש המרכז למצוינות בתחום המסוקים ב-Pennsylvania State University בארה"ב. הם החליטו, שבדומה לשיטות העבודה בתעשייה, בהן שיתופי פעולה בינלאומיים מתבצעים על בסיס קבוע, יש מקום לשיתוף פעולה מסוג זה גם בין סטודנטים משני מוסדות אקדמיים שונים. היוזמה אכן הצליחה, והצוות המשותף של 13 סטודנטים זכה במקום הראשון בתחרות זו, בה השתתפו מוסדות אקדמיים מרחבי העולם.

"האתגר שעמד בפני הסטודנטים היה לתכנן מסוק דו-מושבי המונע במנוע טורבינה, להבדיל ממנועי הבוכנה השולטים כיום לחלוטין בקטגורית המסוקים הקלים. מנועי טורבינה ידועים בביצועים טובים בהרבה וכמו כן הם הינם שקטים משמעותית", מסביר פרופ' עמרי רנד, אשר היה בין מנחי הסטודנטים בפרויקט יחד עם ד"ר גיל יוסילבסקי ומר חן פרידמן. "תכנון מנוע הטורבינה היה דרישת תחרות בפני עצמה, כאשר המנוע שתוכנן הינו חדשני, ולא מוצר מדף מוגמר. הדרישה החשובה ביותר הייתה שמחירו של המסוק יהיה נמוך משמעותית, על מנת שיתחרה בדגמים הקיימים של מנועי הבוכנה הזולים יותר", ציין פרופ' רנד.

 שני הצוותים חילקו את המטלות ביניהם, כאשר כל מוסד אקדמי תורם את חלקו בתחום בו הוא חזק יותר. באופן כללי, צוות הטכניון תכנן את האווירודינמיקה של המסוק, כולל שני הרוטורים, קווי המתאר של הגוף (צורה החיצונית), וביצע חישובי ביצועים. מהצד השני, בארה"ב, הצוות של אוניברסיטת פנסילבניה עסק בתכנון המנוע, תכן לעמידות בפני ריסוק והערכת עלויות של המסוק. התחום בו היה שיתוף פעולה מלא בין הצוותים הוא תכנון המבנה הפנימי, כאשר שיקולים כמו עמידות בריסוק, בטיחות הטייסים ומשקל נמוך היו הגורמים המכריעים בכל תהליך קבלת ההחלטות.

התוצאה הסופית סוכמה על ידי הסטודנטים בדו"ח מפורט המכיל את כל פרטי התכן ומציג בפני שופטי התחרות את עמידת המסוק בדרישות שהוגדרו. המסוק שתוכנן - GrassChopper  - עמד בכל דרישות התחרות ונמצא עדיף בהרבה על מסוקים בעלי מנוע בוכנה במהירות ובגובה טיסה. כמו כן עמד המסוק בדרישות התחרות המדויקות של נשיאת שני טייסים עם מטען ויכולת לרחף באוויר במשך שעתיים – דרישה שאינה ניתנת לביצוע ברוב המכריע של המסוקים הקלים הקיימים כיום.

במהלך העבודה החליפו הצוותים מידע בדואר אלקטרוני ובשיחות אינטראקטיביות באמצעות האינטרנט. החישובים וקבצי התכן החליפו ידיים בין הצוותים השונים, כאשר בכל שלב תוכננו חלקים נוספים ובוצעו אנליזות וחישובים שקירבו את הסטודנטים לקראת המטרה הסופית. את הדו"ח הסופי, שזיכה את הצוות המשותף במקום הראשון, כתבו הסטודנטים בחלקים, ואלה נתפרו לחיבור אחד המכיל את כל המידע על תכנון המסוק ועמידתו ביעדים השונים.

קבוצת הסטודנטים מהטכניון (משמאל לימין): גריגורי חודוס, אלעד רינד, גלית קיפרוסר, גבריאלה אדלר,

אנדרי פרלמן, אולג פרוקופוב, ואילנית שרייבר.

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל  www.aerospace.org.il