שיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית לנאס"א במחקר הירח

הצהרה משותפת לשיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית לסוכנות החלל האמריקנית נאס"א בחקר הירח נחתמה ב-27 בינואר בעת ביקורו בישראל של ראש נאס"א, צ'ארלס בולדן. במסגרת שיתוף הפעולה הזה תהיה ישראל חברה במרכז נאס"א למדעי הירח.

ההצהרה היא הכרה ברשת הישראלית למדעים הקשורים בירח ולמחקרים ותגליות במערכת הפלנטרית, כך שהיא תהווה חלק ממסגרת רב-לאומית בנושאים אלה. הרשת הישראלית, שהוקמה ביוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, היא המייצגת את קהילת המדע הישראלית העוסקת בתחומי המדעים הפלנטריים. הרשת תשתלב ברשתות נוספות שהוקמו במדינות שונות, בהן קנדה ודרום קוריאה, וכוללת צוותי מחקר משותפים של המדינות.

ההצעה הישראלית היא בחזקת תרומה חשובה למרכז נאס"א למחקרי הירח, שמתבטאת במערכות תקשורת לייזר, ניווט של רכבים אוטונומיים ופיתוח חיישנים מתקדמים למשימות מחקר של גרמי שמיים שונים במערכת השמש. הדגשה מיוחדת ניתנה בהצהרה לנושא התגליות המדעיות והיא פותחת צוהר גם ליישומים של טכנולוגיית מכ"ם ממוזער - תחום בו מדינת ישראל מתמחה והגיעה להישגים משמעותיים.

ברשת הישראלית חברים מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון, שהובילו את הדיאלוג עם צוותי נאס"א, ומדענים מהטכניון, שהיה שותף פעיל בתהליך.

ההצהרה נחתמה על-ידי ראש סוכנות החלל הישראלית, ד"ר צבי קפלן, וראש נאס"א, צ'ארלס בולדן, בנוכחות שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ. ראש נאס"א הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס החלל הבינלאומי השנתי החמישי ע"ש אל"ם אילן רמון, שאורגן על-ידי מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל. לכנס הגיעו גם האסטרונאוט השוודי ד"ר כריסטר פוגלסנג, שהשתתף בטיסות של מעבורת החלל לתחנת החלל הבינלאומית, והמדענית ד"ר דיאן אוואנס ממכרז המחקר JPL של נאס"א.

 

מימין לשמאל: שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ; ראש נאס"א, צ'ארלס בולדן;

והאסטרונאוט השוודי ד"ר כריסטר פוגלסנג במסיבת עיתונאים בכנס החלל ב-27 בינואר 2010.


<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>