עובדיה הררי ז"ל 

 

עובדיה הררי, יו"ר ועד האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל, נפטר ביום ראשון, 15 ביולי 2012, ממחלה קשה בגיל 69.

עובדיה הררי נחשב לאחד ממהנדסי האווירונאוטיקה הבולטים ביותר במדינת ישראל, שתרם רבות במשך 45 שנות פעילותו המקצועית לפיתוח כלי-טיס מסוגים שונים והוביל בהצלחה פרויקטים מורכבים ופורצי דרך. בין הפרויקטים האלה ראוי לציין את מטוסי הכפיר והלביא, כלי-טיס בלתי מאוישים (כטב"מים), מערכת טילי החץ ועוד. יכולתו המקצועית הגבוהה בתחום ההנדסה האווירונאוטית, בשילוב כושר מנהיגות יוצא דופן והקפדה על ביצוע מושלם של העבודה בלוחות זמנים מתוכננים, תרמו לכך שהפרויקטים אותם ניהל הסתיימו כמעט תמיד בהצלחה. הוא האמין לאורך כל שנות עבודתו בחדשנות בלתי פוסקת, והיה אחד מאנשי המקצוע הראשונים בארץ ובעולם שהבין את חשיבות הכטב"מים וחזה את עתידם.

עובדיה הררי סיים תואר ראשון (.B.Sc) ותואר שני (M.Sc.) בהנדסה אווירונאוטית בטכניון בחיפה, והיה בוגר תוכנית MBA למנהלים באוניברסיטת INSEAD בצרפת.

לאחר סיום לימודיו שירת כמהנדס בחיל האוויר. כקצין צעיר בדרגת סרן, קיבל בשנת 1969 את פרס ביטחון ישראל על פרויקט הסבת מטוסי הסופר מיסטר למטוסי סער, שכלל השתלת מנוע אמריקני במטוס הקרב הצרפתי.

בשנת 1970 הצטרף לתעשייה האווירית לישראל כמהנדס פיתוח ותיכון מוקדם, ומילא תפקיד מרכזי בפיתוח הכפיר. על חלקו בפרויקט הכפיר קיבל בשנית את פרס ביטחון ישראל בשנת 1975.

ב-1975 מונה לראש צוות משימה לתיכון מטוס קרב חדש. בשנת 1980 מונה לתפקיד המזוהה עם שמו יותר מכל: מנהל ומהנדס ראשי של מטוס הקרב לביא. בזכות תרומתו לפרויקט הלביא הוכרז כחתן פרס ישראל לטכנולוגיה והנדסה לשנת 1987.

ב-1988, לאחר הפסקת פרויקט הלביא, מונה למנהל מפעל להב בחטיבת כלי טיס צבאיים של התע"א, שעסק בהשבחות מטוסי קרב. ב-1992 עבר לנהל את מפעל מל"מ בחטיבת האלקטרוניקה, שבו פותחה ויוצרה מערכת הנשק חץ.

בשנת 1994 קודם לסמנכ"ל התע"א ומנהל חטיבת כלי-טיס צבאיים. ב-1997 מונה למשנה למנכ"ל התע"א לתפעול, ובנובמבר 2005 מונה לממלא מקום מנכ"ל התע"א.

 הררי פרש מן התע"א בשנת 2006. הוא מונה לפרופסור אורח בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, והדריך סטודנטים בתכן מוקדם של כלי-טיס. במקביל כיהן כיו"ר מועצת המנהלים של חברת אורבן איירונוטיקס, כחבר הדירקטוריון של חברת רפאל, וכמנהל הצד הטכני של רישוי אזרחי לכטב"מים ברשות התעופה האזרחית (רת"א).

ביוני 2009 נבחר עובדיה הררי לוועד האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל, ומונה ליו"ר. הוא פעל נמרצות לקידום פעילויות האגודה, אך לא הספיק להגשים את כל תוכניותיו.

 הלווייתו נערכה ב-16 ביולי בבית העלמין בהוד השרון. יהי זכרו ברוך.

עובדיה הררי ליד מטוס הלביא.


<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>