חגיגת ה-90 למשה ארנס  

 

 

במלאת למשה ארנס 90 שנים, ערכו לו בני משפחתו, ידידיו ושותפיו לדרך בתחנות חייו השונות, אירוע חגיגי ב-23 בדצמבר 2015 במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים.

משה ארנס, שהוכשר כמהנדס אווירונאוטיקה בארה"ב, כיהן כפרופסור-חבר בפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון, ולאחר מכן עבר לתעשייה האווירית וכיהן כסמנכ"ל בכיר להנדסה. בחייו הציבוריים מילא מגוון תפקידים בכנסת ובממשלה, ביניהם יו"ר ועדת החוץ והביטחון, שגריר ישראל בוושינגטון, שר החוץ, ושלוש פעמים שר הביטחון.

בדצמבר 2013 נבחר ארנס לחבר כבוד באגודה למדעי התעופה והחלל בישראל.

בין המברכים באירוע היו ראש הממשלה, שר הביטחון והמנכ"ל לשעבר של התעשייה האווירית.

 

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח ואמר לארנס: "אנחנו אוהבים אותך. לא רק מעריצים אותך. ואני לא משתמש באמירה הזאת בקלות דעת, בהבל פה.
"האישיות שלך מייצגת הדר ז'בוטינסקאי במלוא מובן המילה: אדיבות, אצילות, יושר סרגלי, מתן כבוד לזולת גם אם אתה חלוק עליו בנושאים מהותיים, ולכך מצטרפים בהירות מחשבה ייחודית, והרבה הרבה שכל ישר. אמנם אתה בהכשרתך מהנדס אווירונאוטיקה ואמור לאפשר המראה לשחקים, אבל הרגליים שלך נטועות עמוק בקרקע המציאות. היכולת שלך גם לראות למרחוק וגם להישאר מחובר לקרקע המציאות, זה שילוב סגולי שלך, שנותן השראה לרבים מאתנו.  את כל המטען הזה אתה הבאת לחיים הציבוריים שלנו, שתרמת להם והעשרת אותם מהרבה בחינות.
"תרומתך כשר ביטחון הייתה רבה. השינויים המבניים שאתה, כשר ביטחון אזרח, הבאת– שאלה הדברים הקשים ביותר, ובסופו של דבר החשובים ביותר, שעושים כדי לשנות ולשפר מערכת. וכמובן כשר החוץ, וגם זאת עשית כנאמן דרכו של ז'בוטינסקי, ממש תרגמת את עיקרי אמונתו לשפת המציאות הישראלית – בין אם מדובר בחישול קיר הברזל שמגן על ביטחוננו, כשר ביטחון פעם אחת, ועוד פעם, ועוד פעם, ובין אם מדובר על אותה תורת הלחץ ביחסינו הבינלאומיים, כמו גם על הצורך להבטיח את זכויות בני המיעוטים שחיים אתנו כאזרחים שווים. ואני גם מתרשם, שמאז שפרשת מהפוליטיקה אתה עובד לא פחות קשה. תפוקת הפרסומים שלך מרשימה בהיקפה".

 

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, העלה על נס את תרומתו של ארנס לביטחון מאז תחילת הדרך, ולא רק מאז היותו שר הביטחון.
"אתה, שכיהנת תקופה ארוכה בתעשייה האווירית, עם הניסיון שלך כמהנדס אווירונאוטיקה, כולל פרס ביטחון ישראל שזכית, הבאת לתרומה משמעותית, שמי כמוני יודע להעריך.
"אני כאן כדי להביע הערכה ותודה על תרומתך האדירה לביטחון ישראל, מי כמוני מכיר בה. בהרבה מהדברים שאנחנו עושים היום, ומצליחים בהם היום, יש את טביעות האצבעות שלך. השילוב של הבנה עמוקה, טכנולוגיה, והיכולת להתאים אותה ולאמץ אותה לצרכים ביטחוניים, עם תפיסת עולם ומשנה סדורה, כמצפן לאסטרטגיית ביטחון, הביאו לתרומה משמעותית ורבה לביטחונה של מדינת ישראל עד היום הזה. הניהול השקט, הדרך הישרה עם השכל הישר, כל אלה היו ומהווים אות ומופת לכולנו. כמי שנהנה היום מפירות עשייתך ברבות השנים לביטחון ישראל, תודה עמוקה".

 

משה קרת, מנכ"ל התעשייה האווירית לשעבר, הזכיר כי "ארנס" ו"לביא" היו מילים נרדפות: מישה ארנס נתן את כל כולו במאבק העיקש שניהלנו בזמנו כדי לקיים את הפרויקט. יתרה מזאת, בהיותו שגריר בארה"ב, ולאחר שחזר להיות שר הביטחון, הוא דאג לתת שמן למכונה הזאת, בכך שהצליח במאמצים רבים להגדיל את היקף הסיוע האמריקני – 250 מיליון דולר לפרויקט הלביא. זה בעצם היה הדלק שעליו הפרויקט הזה התקדם".

 

על קורות חייו של משה ארנס ופועלו ראה בכתבה שהופיעה ב"ביעף" 97 לציון מלאת לו 80.

 

כתב וצילם: יהודה בורוביק

 

להזמנת מינוי למהדורה האלקטרונית של "ביעף" פנה אל: biaf@aerospace.org.il

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>