ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e135

ביעף e135

אדר ב' תשעמארס 2016

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

חיל האוויר

ה-F-35A הישראלי הראשון לובש צורה בפורט וורת'

בז 122: מטוס F-15B שניזוק קשה בתאונה משוקם בחיל האוויר

 

כטב"מים

הפרד האווירי ביצע טיסה אוטונומית ראשונה

סקיילארק 3 - מיני-כטב"ם חדש של אלביט מערכות

צבא ארה"ב הוציא משירות את הכטב"ם הטקטי האנטר אחרי כ-20 שנות הפעלה

התע"א חשפה חימושים משוטטים מדור חדש

מטאור איירוספייס מפתחת את הכטב"ם אימפקט

 

תעשיות ביטחוניות בישראל

הוחל באספקת מערכת שרביט קסמים לחיל האוויר

התע"א סיפקה 31 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2015

רווחי התעשיות הביטחוניות ב-2015

 

חברות תעופה ישראליות

עיט החלה להפעיל קו טיסות בין ראש פינה לאילת

תולדות שדה התעופה ראש פינה

רווחי שיא לאל-על בשנת 2015

ישראייר השיגה רווח שנתי - לראשונה בתולדותיה

 

חברות תעופה זרות

תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בשנת 2015 ב-9.2%

טיסות ישירות מישראל לסין עם היינאן איירליינס

 

תאונות טיסה

שלושה אנשים נהרגו בשתי תאונות קטלניות בשנת 2015; שמונה תאונות חמורות

 

משטרת ישראל

מסוקי איירבאס H125 ו-H145 למשטרת ישראל

 

שני מטוסי איירקאם בטיסה מעל אזור פולג - מצילומי רון גפני

 

למעלה

מטוסי לחימה של חיל האוויר

דאסו מיסטר IVA

שנת 1955 הייתה נקודת מפנה בהתעצמותם של חילות האוויר הערביים, כאשר מאזן הכוחות במזרח התיכון נטה באופן בולט לטובת הערבים. בעקבות עסקת הנשק שנחתמה בין צ'כוסלובקיה לבין מצרים בספטמבר 1955 החלו לזרום למצרים כמויות עצומות של נשק רוסי מכל הסוגים, שכלל כ-110 מטוסי מיג-15 וכ-40 מפציצים מדגם איליושין IL-28. לעומת כ-50 מטוסי קרב סילוניים מדגמי מטאור ואוראגן שהיו בשירות חיל האוויר הישראלי בסוף 1955, גדל חיל האוויר המצרי לכ-150 מטוסי קרב סילוניים מדגמי מטאור, ומפייר ומיג-15. אך לא רק ההפרש הכמותי היה גורם מכריע בהפיכתה של קערת מאזן הכוחות על פיה, אלא גם היתרון האיכותי שהשיגו המצרים. מטוסי המיג-15 עלו באופן בולט בכושרם על המטאורים והאוראגנים של חיל האוויר הישראלי, ומטוסי המיג-17 שהובטחו להגיע למצרים ב-1956 היוו איום הרבה יותר גדול. בעקבות ההתעצמות המצרית גבר הצורך בתגבור כוחו של חיל האוויר הישראלי, הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית, והוא נעשה דחוף ביותר. קשרי הרכש הצבאי עם צרפת הלכו והתהדקו באותה עת, לאחר הפריצה הראשונה של המחסומים בעסקת האוראגנים, וישראל הפעילה לחץ כבד לקבלת מטוסי קרב מתקדמים יותר. חיל האוויר לא היה מוכן להסתפק במטוסי המיסטר II שהוצעו לו, ודרש לקבל את מטוסי הקרב המתקדמים ביותר של צרפת באותה עת - המיסטר IVA. כאשר הגיעו ראשוני מטוסי המיסטר IVA לישראל באפריל 1956 הייתה בחיל האוויר שמחה אמיתית. שררה תמימות דעים כי המיסטר הוא מטוס קרב בעל ביצועים מעולים בקרבות אוויר, היכול להתמודד מעמדת שוויון - ואולי אף מעמדת עליונות מסוימת - עם מטוסי הקרב הסובייטיים מדגם מיג-15 שהחלו להיכנס לשירות חילות האוויר של מצרים וסוריה. מפקדי חיל האוויר ראו במיסטרים מטוסי "חוד חנית", המשפרים באופן בולט את כושרו של החיל להתמודד עם חילות האוויר הערביים ולנצח אותם. ואמנם, המיסטר אישר את התקוות שתלו בו, והוכיח את עצמו במבצע קדש כמטוס מעולה לעליונות אווירית. טייסי המיסטרים יצאו כשידם על העליונה בכל קרבות האוויר שנוהלו עם המיגים המצריים, והצליחו להפיל שבעה מטוסי אויב. תהילתו הגדולה של המיסטר IVA באה לו, אמנם, במבצע קדש באוקטובר 1956, אך גם לאחר מכן לא נס לחו. במשך קרוב ל-15 שנות שירותו בחיל האוויר הופעל המיסטר בהצלחה במשימות מבצעיות רבות, ותרם תרומה נכבדה גם לניצחונו המוחץ של חיל האוויר במלחמת ששת הימים, כשהוכיח את עצמו כמטוס תקיפה משובח. הכתבה סוקרת את תולדות פיתוח המטוס, רכישת המטוסים לחיל האוויר, מיספור המטוסים, מיסטרים בטייסות 101, 109 ו-116, וגורל המטוסים אחרי הוצאתם משירות.

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון התעופה הבלגי בבריסל

פעילות תעופתית החלה בבלגיה בשנת 1908 ונמשכה מאז בהיקפים הולכים וגדלים בתחום המסחרי, הצבאי, הפרטי והספורטיבי. בשנת 1972 הוחל באיסוף כלי-טיס חשובים והצגתם במוזיאון לאומי לתעופה, שנפתח בתוך האנגר ענקי במתחם המוזיאונים בפארק היובל בבריסל (Parc du Cinquantenaire). בלב הפארק הגדול הוקם החל מ-1875 מרכז תערוכות גדול לציון יובל החמישים לעצמאותה של בלגיה. ב-1923 הוקצו חלק מן המבנים למשרד ההגנה הבלגי, ונפתחו שם המוזיאון המלכותי של הצבא והמוזיאון להיסטוריה צבאית. בתוך ההאנגר הענקי, ששטחו כ-12,000 מ"ר וגובה כ-40 מטר, מוצגים כיום כ-90 כלי-טיס מסוגים שונים. כלי-הטיס מייצגים את כל התקופות במאה העשרים, החל מהמטוס הראשון שטס בבלגיה ב-1908 (Voisin de Caters) וכלה במטוס הקרב העל-קולי F-16A. כיאה למוזיאון לאומי, הדגש הוא על מטוסים שהופעלו בבלגיה בשירות צבאי, מסחרי ופרטי, ועל כלי-טיס שפותחו ויוצרו בבלגיה (מתוצרת טיפס, סטמפ ורנאר). מוצג במוזיאון אוסף נדיר של מטוסים מקוריים (לא משוחזרים, כמו במוזיאונים רבים אחרים) משנות מלחמת העולם הראשונה. נשמרו במוזיאון מטוסים רבים ששירתו בחיל האוויר הבלגי ובחברות תעופה בלגיות לאורך השנים, אך ניתן לראות גם מטוסים אמריקניים, בריטיים, גרמניים, צרפתיים, קנדיים ורוסיים. הרצון להציג כל כך הרבה מטוסים בשטח מוגבל יצר תצוגה צפופה מאוד, כך שקשה להתקרב לחלק מכלי-הטיס או לצלם אותם בשלימותם. הטיפול במוצגים דורש שיפור, ובמיוחד צורם הלכלוך והאבק על כלי-טיס רבים, במיוחד על אלה התלויים מהתקרה. ביקרנו במוזיאון התעופה הבלגי ביוני 2015, ואנו מגישים מבחר תמונות שצילמנו שם עם הסברים מפורטים.

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

 

LAVI - The United States, Israel, and a Controversial Fighter Jet, by John W. Golan, Potomac Books (University of Nebraska Press), USA, 2016

Interception 1961 - The Birth of Soviet Missile Defense, by Mike Gruntman, AIAA, USA, 2015

Jezreel Valley Mysters - The Mystere IVA in Israeli Air Force Service, Squadron 109, 1956-1968, by Shlomo Aloni, Schiffer Publishing, USA, 2015

Israeli Air Force Operations in the 1948 War , by Shlomo Aloni, Helion & Company, UK, 2015

Israeli Air Force Operations in the 1956 Suez War, by Shlomo Aloni, Helion & Company, UK, 2015