ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e136

ביעף e136

סיוון תשעיוני 2016

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

חיל האוויר

ה-F-35A הישראלי הראשון נחשף במפעלי לוקהיד מרטין בארה"ב

מטוס ה-F-35A אדיר הראשון עבור חיל האוויר הישראלי נחשף בטקס חגיגי, שנערך במפעלי לוקהיד מרטין בפורט וורת' שבטקסס ב-22 ביוני.

 

 

מטוסי הבואינג 787 מורכבים באוורט מחלקי מבנה המיוצרים במפעלים מרוחקים

בעקבות ההזמנה הגדולה של אל-על למטוסי בואינג 787 דרימליינר, עליה דיווחנו ב"ביעף" e134, יצאנו בסוף אפריל לביקור במפעלי בואינג בארה"ב כדי לראות מקרוב כיצד מיוצרים מטוסי הנוסעים החדישים האלה.

למעלה

התצוגה האווירית בברלין 2016 ILA

תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית בברלין (ILA) נערכה זו הפעם השלישית במרכז התערוכות החדש שהוקם לפני כארבע שנים במתחם של נמל התעופה הבינלאומי החדש ברלין ברנדנבורג (שפתיחתו ממשיכה להתעכב בגלל פגמים בטיחותיים בבניין הטרמינל).

תערוכת ILA, שנחשבה בעבר לגדולה ביותר באירופה מבחינת מספר כלי-הטיס המוצגים בה, הולכת ומצטמצמת בהיקפה. מאירוע שנמשך עד כה שישה ימים, קוצרה הפעם התערוכה לארבעה ימים בלבד, כאשר היומיים הראשונים הוגבלו לקהל המקצועי וימי שישי ושבת נפתחו לקהל הרחב. בתערוכות של 2014 ו-2012 חזינו בתצוגה הקרקעית בכ-170 כלי-טיס מאוישים מכל הסוגים, שהצטברו לאורך ימי התערוכה (לא כולם נכחו במשך כל ימי השבוע). הפעם ספרנו בתצוגה הקרקעית פחות מ-100 כל-טיס מאוישים, וגם המפגנים האוויריים היו פחות עשירים ומרשימים מבעבר.

ILA ממשיכה להיות בעיקרה מפגן כוח של תעשיות התעופה והחלל בגרמניה, הן אלה העצמאיות והן אלה המהוות חלק מרכזי בקבוצת איירבאס. כל החטיבות של איירבאס היו מיוצגות בתערוכה בהיקף נרחב --- איירבאס מטוסי נוסעים, איירבאס הגנה, חלל ואבטחה ואיירבאס מסוקים. מציגים גדולים אחרים מגרמניה היו המרכז הגרמני לחקר התעופה והחלל DLR, חברת MBDA מערכות טילים, והזרועות האוויריות של הצבא הגרמני (Bundeswehr) - חיל האוויר (לופטוואפה), חיל הים (מארינה) וצבא היבשה (Heer).

מקורו של הצמצום במספר המטוסים המוצגים ובמשך ימי התערוכה נעוץ במספר מגמות שהתחזקו בשנים האחרונות. בעשור החולף נהגו מארגני ILA להזמין מדינה זרה שתהיה השותפה הבכירה באירוע ותציג את מגוון מוצריה התעופתיים. כך זכינו בשנים הקודמות להיחשף לתצוגות נרחבות במיוחד של רוסיה, הודו, שוויצריה, פולין וטורקיה. השנה לא הצליחו מארגני התערוכה למצוא מדינה שתמלא את התפקיד הזה, ולפיכך התצוגה הבינלאומית הייתה מצומצמת מהרגיל.

שני מגזרים נעדרו כמעט לחלוטין מ-ILA, בגלל תערוכות מתחרות הנערכות בגרמניה ובשוויצריה במועדים סמוכים: תערוכת איירו, הנערכת מדי שנה בפרידריכסהפן שבדרום גרמניה בחודש אפריל, מרכזת את כל התעופה הקלה והספורטיבית; ותערוכת EBACE, הנערכת מדי שנה בג'נבה במחצית השנייה של מאי, מרכזת את התעופה העסקית עם מטוסי המנהלים לסוגיהם.

מה שנותר זה בעיקר מטוסי נוסעים אירופיים (בואינג לא משתתפת ב-ILA), מטוסים ומסוקים צבאיים שהובאו על-ידי זרועות האוויר של גרמניה, ארה"ב, בריטניה, צ'כיה ופולין, מעט כטב"מים ומטוסים היסטוריים שונים. רק צוות אווירובטי אחד השתתף במפגני הטיסה ביום האחרון --- הצוות המוכר של חיל האוויר השוויצרי עם שישה מטוסי נורת'רופ F-5E טייגר II. כצפוי מתערוכה חשובה בגרמניה, האירוע נוצל כבמת תחרות על שלוש תוכניות רכש גדולות של משרד ההגנה הגרמני: מערכת הגנה מפני איומים אוויריים - MEADS או פטריוט; מסוק תובלה כבד עתידי - סיקורסקי CH-53K קינג סטאליון או בואינג CH-47F שינוק; וכטב"ם לשהייה ארוכה ברום בינוני - הרון TP של התעשייה האווירית לישראל או פרדטור B של ג'נרל אטומיקס מערכות אווירונאוטיות.

יהודה בורוביק, המתמיד זה שנים רבות להגיע בקביעות לתערוכות ILA בברלין, מתייחס בסקירתו המקיפה לשלוש תוכניות הרכש הגרמניות האלה, ומתאר גם נושאים נוספים שהודגשו בתערוכה: החידושים מקבוצת איירבאס, מטוס סיור גרמני-קטארי חדש, שיתופי פעולה של תעשיות ישראליות עם חברות גרמניות, וציון 125 שנה לטיסות הראשונות של חלוץ הטיסה הבלתי ממונעת אוטו ליליינתאל.

 

תערוכת הכטב"מים בניו-אורלינס

הכנס השנתי והתערוכה שמקיימת האגודה הבינלאומית למערכות כלים בלתי מאוישים AUVSI, שמרכזה בארה"ב, עבר השנה מיתוג מחדש וכונה Xponential - לאור הגידול האקספוננציאלי בפעילות ובמכירות בתחום צומח זה, הן בארה"ב והן ברחבי העולם. האירוע נערך הפעם לראשונה בעיר האטרקטיבית ניו-אורלינס במדינת לואיזיאנה בדרום ארה"ב.

עורך "ביעף" השתתף בפעם השלישית באירוע השנתי הגדול של AUVSI - אחרי ביקורו בכנס ובתערוכה בדנוור שבקולוראדו באוגוסט 2010 ("ביעף" e114) ובוושינגטון הבירה באוגוסט 2013 ("ביעף" e126) - וגילה מציאות שונה לחלוטין. לאחר סיום המלחמות שניהלה ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן, שבהן מילאו כטב"מים תפקיד חיוני, הצטמצם מאוד הביקוש לכטב"מים צבאיים חדשים בארה"ב והתעשיות פנו לחפש את עתידן המסחרי בתחום האזרחי. בהתאם למגמה זו, החברות שהציגו בתערוכה התמקדו במערכות קטנות יחסית המכוונות בעיקר לשימושים אזרחיים ומסחריים, דוגמת: ניטור צינורות דלק וגז טבעי, ניטור יבולים חקלאיים, סיוע באסונות טבע, מיפוי וסקירה, חיפוש משאבי טבע, צילום אתרי נדל"ן, שימושים משטרתיים, צילום סרטים וצילום אירועים חדשותיים.

בתחתית סולם המערכות נמצאים הרחפנים בעלי ארבעה, שישה או שמונה רוטורים המונעים חשמלית, אשר נמכרים כיום במספרים גדלים והולכים הן לחובבים והן למפעילים מקצועיים. ואכן, בתערוכה הוצג מגוון רחב ביותר של רחפנים שגרתיים מכל הסוגים ובכל הגדלים, מתוצרת יצרנים אמריקנים, אירופים, סינים ואחרים.

אותנו עניינו מערכות מתוחכמות יותר, שבתיכונן הושקעה מחשבה הנדסית חדשנית. תחום הכטב"מים מאפשר ליישם רעיונות הנדסיים נועזים שקשה מאוד לשלבם במטוסים מאוישים, והדבר בא לידי ביטוי במוצגים שנראו בתערוכה. היצרנים מבינים, שמערכות המיועדות למפעיל אזרחי חייבות להיות קלות יותר להפעלה מאשר מערכות צבאיות. אי אפשר לצפות ממפעיל אזרחי שיסכים לפרוס מעוט פניאומטי כדי להזניק את הכטב"ם שלו לאוויר, ולטרוח לקלוט אותו בתום משימתו לאחר שירד באמצעות מצנח במיקום מרוחק. המשתמש האזרחי --- וגם מפעילים צבאיים רבים - מעדיפים כלי-טיס שממריא ונוחת אנכית במיקום נקודתי.

בסיורנו בין ביתני המציגים בתערוכה יכולנו להתרשם מהצלחתם של מהנדסים פוריים ליישם רעיונות יעילים להשגת יכולת המראה ונחיתה אנכית בכלי-טיס בגדלים שונים. במיוחד התלהבנו מהכלים המשלבים הנעה היברידית - ארבעה רוטורים קטנים מונעים חשמלית להמראה ונחיתה אנכית, יחד עם מנוע שריפה פנימית לטיסה אופקית כדי להשיג מהירות גבוהה יחסית וזמן שהייה ארוך באוויר.

הסקירה שלנו מתמקדת בכטב"מים ממריאים ונוחתים אנכית מהסוגים השונים שנראו בתערוכה - החל ממסוקים קונבנציונאליים, המשך בכלים בעלי הנעה היברידית, וכלה בכלים הממריאים אנכית כשהם ניצבים על זנבם ולאחר הטיפוס לגובה עוברים לטיסה אופקית רגילה. הוצג גם רעיון חריג במיוחד של כטב"ם המורם לאוויר על-ידי רחפן ומשוחרר בגובה לטיסה אופקית. בנוסף, אנו סוקרים שני כלים המתבססים על הנעה סולארית.

בתערוכה השתתפו יצרניות ממדינות שונות, ביניהן גם ישראל, ואנו מציינים את השתתפותן של התעשייה האווירית לישראל, אלביט מערכות וקונטרופ.

 מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון התעופה בסיאטל

המוזיאון בסיאטל נחשב לאחד ממוזיאוני התעופה היפים והמעניינים בארה"ב, אשר מתאפיין במגמת התפתחות וגידול מתמידים מאז חנוכתו במיקום הנוכחי בשנת 1987. המוזיאון ממוקם בשדה התעופה של מחוז קינג, דרומית לעיר סיאטל, הנקרא שדה בואינג על שמו של מייסד החברה וויליאם (ביל) בואינג. מוצגים בו כיום קרוב ל-100 כלי-טיס שונים בתוך גלריות ובמרחב הפתוח. כיאה למוזיאון הממוקם בקרבת מקום למרכז פעילותה של חברת בואינג, החוגגת עתה מאה שנים לקיומה, המוזיאון מרכז אוסף נכבד של מטוסים מההיסטוריה של היצרנית האמריקנית המובילה והחברות שנרכשו על-ידיה במהלך השנים (סטירמן, דוגלאס, מקדונל ועוד).

רובו של האוסף ההיסטורי מוצג בגלריה הגדולה, בתוך בניין נרחב בגובה שש קומות המוקף בחלונות זכוכית. מוצגים בו כיום כ-50 כלי-טיס מראשית ימי התעופה ועד המחצית השנייה של המאה ה-20', הכוללים מטוסים, מסוקים, דאונים, כטב"מים, טילי שיוט וכלים מיוחדים. בין המוצגים החשובים ביותר מבחינה היסטורית ראוי לציין את שחזור המטוס הראשון של בואינג מ-1916 שסומן B&W, מטוסי בואינג, סטירמן וסטינסון משנות ה-20' וה-30', מכונית מעופפת מ- 1968 ועוד. בבניין סמוך שנחנך ב-2004 מוקמה גלריה המוקדשת למלחמת העולם השנייה ובה עשרה מטוסים שהופעלו בחילות האוויר והים של ארה"ב, בריטניה, גרמניה, יפן ורוסיה. בקומה שמעליה נמצאת גלריית מלחמת העולם הראשונה, ובה 18 מטוסים איטלקיים, אמריקניים, בריטיים, גרמניים וצרפתיים (רובם משוחזרים).

מחוץ לבנייני המוזיאון חונים בשלב הנוכחי חמישה מטוסים - שלושה מהם מתוצרת בואינג (247D, 727 ו-VC-137B), לוקהיד סופר קונסטליישן ומטוס גלאסייר קל.

ב-25 ביוני השנה (כחודשיים אחרי ביקורנו במוזיאון) נפתח לקהל אזור תצוגה מקורה נרחב, שבו כ-15 כלי-טיס הכוללים מטוסי נוסעים גדולים, מפציצים ומגוון מטוסים צבאיים. בין המוצגים האזרחיים הבולטים: אב-טיפוס של הבואינג 737 (מהתקופה שהופעל כמטוס ניסוי בנאס"א), הבואינג 747 הראשון, אב-הטיפוס השלישי של הבואינג 787, קונקורד שהופעל בבריטיש איירווייס, ו-DC-2 בצבעי חברת התעופה TWA. בין המוצגים הצבאיים בולטים שלושה מפציצים אסטרטגיים מתוצרת בואינג - B-17F, B-29 ו-WB-47E, ושישה מטוסי לחימה של חיל הים האמריקני וחיל הנחתים.

בגלריית החלל, שנחנכה בסוף 2012, מוצב דגם בקנה מידה מלא של גוף מעבורת החלל, ששימש לאימון אסטרונאוטים ביוסטון שבטקסס. עוד ניתן לראות שם את החללית הרוסית סויוז 14, שהטיסה אנשי צוות לתחנת החלל הבינלאומית ב-2009, ומוצגים נוספים.

למוזיאון יש שלוחה בשדה התעופה פיין (Paine) באוורט, צפונית לסיאטל, שבה מבוצעות עבודות השיפוץ והשיקום של מטוסים היסטוריים לפני הבאתם לתצוגה בגלריות. בעת ביקורנו שם בסוף אפריל עסקו בשיקום אב-הטיפוס הראשון של מטוס המנהלים הסילוני לוקהיד CL-329 ג'טסטאר, המסוק פיאסצקי H-21B ("הבננה המעופפת") שהופעל בחיל האוויר האמריקני, והדאון הדו-מושבי פראט ריד PR-G1 שנבנה בשנת 1942 כדאון אימונים עבור חיל הים האמריקני (הדגם הצבאי סומן LNE-1). במרכז השיקום מוצגים מספר מטוסים שלא נמצא להם עדיין מקום במוזיאון הראשי, ביניהם: לירג'ט 23 משנת 1965; מטוס הנוסעים הסילוני דה-הווילנד DH-106 קומט 4C שהופעל בשנות ה-60' בחברת התעופה מקסיקנה, אשר שוקם מבחוץ ומבפנים; חרטום וגוף קדמי בקנה מידה מלא של מטוס הנוסעים העל-קולי בואינג 2707 שפותח במחצית השנייה של שנות ה-60'; טיילורקראפט דגם A משנת 1938; מטוס הסיור הצבאי ססנה O-2A שהופעל על-ידי חיל האוויר האמריקני במלחמת וייטנאם; מטוס הקרב הימי קורסייר שיוצר בתקופת מלחמת העולם השנייה על-ידי חברת גודייר; וכן שני דאונים נדירים.

אנו מביאים מבחר תמונות שצילמנו שם, עם הסברים מפורטים.

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

 

Civil and Commercial Unmanned Aircraft Systems, by Jay Gundlach, AIAA, U.S.A., 2016

Mil Mi-6/-26 Heavy-Lift Helicopters, by Yefim Gordon and Dmitriy Komissarov, Pen & Sword Books, U.K., 2016

Apache Over Libya, by Will Laidlaw, Pen & Sword Books, U.K., 2016

 

למעלה