ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e148

ביעף e148

תמוז תשע – יולי 2019

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

רפאל הוסיפה יכולת בינה מלאכותית לחימוש SPICE-250 ; זכתה בפרס ביטחון ישראל על "ברד קל"

התע"א מפתחת דגם טקטי מוקטן של ההרון

אלביט מערכות חשפה את הכטב"ם הטקטי הקטן הרמס 45

המכונית המעופפת CityHawk תצויד בעתיד במערכת הנעה מבוססת מימן

כים-ניר נרכשה על-ידי אלביט מערכות וגורן י.ח. חקלאות

אל-על סיימה את הפעלת מטוס המטען החכור

מסוק מצרי מדגם מיל Mi-17V-5 סייע בכיבוי השריפה במושב בית עזרא

חילות אוויר במזרח התיכון: ערב הסעודית, קטאר, ירדן, האמירויות הערביות המאוחדות

 

למעלה

שדות תעופה בישראל

שדה דב: 81 שנות פעילות תעופתית, אזרחית וצבאית

שדה דב בצפון תל-אביב, הממוקם בקרבת קו החוף, נסגר ב-1 ביולי 2019 ועל הקרקעות היקרות במרכז המטרופולין יוקמו שכונת מגורים יוקרתית ומרכז עסקים ותיירות. פעילות הטסת הנוסעים לאילת וממנה על-ידי החברות ארקיע וישראייר הועברה לנמל התעופה בן-גוריון, המטוסים הקלים שחנו בשדה עברו לשדות פנים-ארציים אחרים, והפעילות הצבאית בכנף 15 של חיל האוויר הועתקה לכנף 4 בבסיס חצור.

ד"ר נעם הרטוך מסכם את ההיסטוריה האזרחית של שדה התעופה תל-אביב, שנקרא על שמו של דב הוז - מי שהקים וניהל את חברת אוירון במחצית השנייה של שנות ה-30' במאה הקודמת והיה חבר המפקדה המרכזית של ארגון ההגנה. שלמה אלוני סייע לנו להרכיב את רשימת ציוני הדרך העיקריים בתולדותיה של כנף 15 של חיל האוויר.

 

תערוכות בעולם

הסלון האווירי בפאריס 2019

הסלון האווירי ה-53 בפאריס, שנערך בשדה התעופה לה-בורג'ה בין ה-17 ל-23 ביוני, היה דומה בהיקפו לסלון הקודם לפני שנתיים. בימים הראשונים נראו בתצוגה הקרקעית כ-90 כלי-טיס מאוישים, ביניהם 11 מטוסי קרב ותקיפה (כולל הופעה חוזרת של ה-JF-17 הסיני-פקיסטני), שישה מטוסי נוסעים סילוניים גדולים, עשרה מטוסי תובלה צבאיים ואזרחיים, 14 מטוסי מנהלים סילוניים (כולל ה-G600 החדש של גאלפסטרים), 13 מסוקים צבאיים ואזרחיים, ועוד מטוסי סיור ימי, מטוסי אימון, מטוסי נוסעים קטנים, מטוסים קלים ורק קומץ מטוסים היסטוריים. כמו-כן הוצגו ברחבות החיצוניות חמישה דגמים בגודל אמיתי של כלי-טיס חדשים ושישה כטב"מים גדולים.

משרד ההגנה האמריקני שלח לסלון שמונה כלי-טיס, שכללו מטוסי קרב (ביניהם ה-F-35A), תובלה, סיור ימי, תדלוק אווירי ומסוקים, אך אף לא אחד מהם נטל חלק במפגנים האוויריים.

מפגני הטיסה בימים הראשונים היו בהיקף דומה לאלה שהתקיימו בסלונים קודמים בעשור הנוכחי, וניתן להגדירם כ"עלובים". במשך כשלוש שעות אחרי הצהריים הוטסו 18 כלי-טיס שונים, שכללו שני מטוסי קרב (ראפאל ו-JF-17), ארבעה מטוסי נוסעים גדולים מתוצרת איירבאס, בואינג ואמבראר, מטוס המנהלים הצרפתי פאלקון 8X, מטוס הכיבוי הרוסי ברייב Be-200ES , ארבעה מסוקים מתוצרת צרפת (טייגר ו-NH90), טורקיה (T129) ורוסיה (אנסאט), מטוס התובלה הברזילאי KC-390, מטוסים קלים ודאון, ומטוס היסטורי אחד (פוגה מאגיסטר).

התעשיות הביטחוניות הישראליות הציגו בסלון הנוכחי בפאריס באותה מתכונת מוצנעת יחסית כפי שעשו לפני שנתיים. התעשייה האווירית לישראל שוב לא הציגה מוצרים כלשהם ברחבה החיצונית, אלא הסתפקה בביתן אירוח סגור שאליו הוזמנו לקוחות פוטנציאליים ואישים רמי מעלה ממדינות נבחרות. אלביט מערכות חזרה והציגה מבחר ממוצריה בתוך ביתן סגור, שהכניסה אליו הותרה רק למוזמנים. רפאל מערכות הגנה מתקדמות חזרה והציגה מגוון נרחב ממוצריה בתוך ביתן גדול ומחוצה לו. בצמוד לביתן של רפאל היה הביתן של יצרנית הכטב"מים איירונאוטיקס, אותה רכשה רפאל לאחרונה.

יהודה בורוביק סוקר את החידושים העיקריים שנראו הפעם בסלון: מערכת הלחימה האווירית העתידית שמפותחת בשיתוף פעולה צרפתי-גרמני-ספרדי, מטוס הקרב הטורקי העתידי, ההצגה הראשונה של מטוס התדלוק בואינג KC-46A ומטוס התובלה היפני קאוואסאקי C-2, השתתפות מסוקי האנסאט הרוסיים ומטוס הכיבוי האמפיבי ברייב Be-200ES, התצוגה הברזילאית ובמרכזה מטוס המנהלים החדש אמבראר פרטור 600, מטוס הנוסעים החשמלי המהפכני איוויאיישן אליס בעל ההקשר הישראלי, כלי-טיס חשמליים לניידות אווירית עירונית מאיירבאס ובואינג, הכטב"מים החדשים פאלקו אקספלורר של לאונארדו ו-Skyox I האמפיבי מספרד, מגוון החימושים המשוטטים שמוצעים על-ידי חברת UVision הישראלית, והתצוגות החיצוניות של רפאל ואיירונאוטיקס.

 

זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל

ד"ר אריה הלל

שלושה חברים ילידי 1923-1922, שגדלו בארץ ישראל המנדטורית, גילו מצעירותם עניין רב בתעופה והלכו במסלול זהה להגשמת שאיפותיהם המקצועיות: הצטרפות לקלוב הארצישראלי לתעופה ועיסוק בבניית טיסנים ובדאייה, לימודי אווירונאוטיקה בהתכתבות מטעם האגודה האווירונאוטית המלכותית בלונדון, יציאה לבריטניה ללימודי הנדסה, חזרה למדינת ישראל לאחר תום מלחמת העצמאות וגיוס לחיל האוויר כמהנדסים. שניים מהם - יוסף (יוז'י) זינגר ודוד אברמוביץ' (אביר) - השתחררו מחיל האוויר בשנת 1955 בדרגת רב-סרן ופנו לקריירה אקדמית מפוארת, כפי שתיארנו בשתי הכתבות הקודמות בסדרה זו. השלישי, אריה (לולה) הלל, בחר להמשיך בשירותו בחיל האוויר והעפיל עד לצמרת המערך הטכנולוגי בחיל.

בן קשלס מתאר את דרכו המקצועית של אריה הלל בתחנות העיקריות בחייו. הלל סיים לימודי תואר ראשון ושני בהנדסה בבריטניה, וכעבור שנים השלים את לימודיו בטכניון לתואר ד"ר בהנדסת אווירונאוטיקה. בחיל האוויר הוא התקדם ממהנדס זוטר בדרגת סגן למהנדס בכיר בדרגת רב-סרן, לראש ענף תיכון אווירונאוטי בדרגת סגן-אלוף, ולבסוף לראש מחלקת ציוד בדרגת אלוף-משנה. לאחר שסיים את שירותו בחיל האוויר בשנת 1967 הוא המשיך לעבוד עוד כשנתיים במשרד הביטחון בתפקיד ראש מינהל ההרכשה והייצור. בחייו האזרחיים ניהל הלל במשך עשר שנים את התעשייה האלקטרו-אופטית לישראל ברחובות, ולאחר מכן שימש כנציגה בארץ של חברת מרטין-מארייטה האמריקנית.

ד"ר אריה הלל הצטיין בכל פועלו והתנהל בצניעות ובנועם הליכות. ניתן לזקוף לזכותו את ההכנה המוצלחת של המערך הטכני בחיל האוויר לקראת מלחמת ששת הימים. בפעילותו האזרחית בתעשייה הוא היה מהדמויות הבכירות הראשונות שזיהו את יתרונה האיכותי של ישראל וחזו את הפיכתה העתידית לאומת הסטארט-אפ.

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון האוויר והחלל הצרפתי בלה-בורג'ה

המוזיאון הצרפתי לתעופה וחלל, שנחשב לאחד הגדולים והמעניינים ביותר בעולם, ממשיך להתפתח ולגדול בהדרגה מאז נפתח בו אולם התצוגה הראשון בשנת 1975. מיקומו המרווח בבניין הטרמינל הישן של נמל התעופה לה-בורג'ה ובהאנגרים הסמוכים לו התאפשר בעקבות העברת פעילות טיסות הנוסעים לנמל התעופה החדש על שם שארל דה גול, שנחנך במארס 1974.

האוסף ההיסטורי הגדול של כלי-הטיס השונים מוצג לפי תקופות בתשעה אולמות: ראשית התעופה, כדורים פורחים, מלחמת העולם הראשונה, התקופה שבין שתי מלחמות העולם, מלחמת העולם השנייה, אבות-טיפוס צרפתיים, מטוסי קרב של חיל האוויר הצרפתי, תעופה על-קולית (קונקורד), מסוקים וכלי-טיס רוטוריים. באולם 3 מוצגים דגמים מוקטנים של מטוסים, ואולם 11 מוקדש לחקר החלל. כצפוי במוזיאון לאומי, הדגש הוא בראש ובראשונה על כלי-טיס שפותחו, יוצרו והופעלו בצרפת, אך מוצגים גם לא מעט מטוסים מתוצרת אחרת.

מחוץ למבנים הסגורים ניתן לראות מבחר מעניין של מטוסים גדולים - מתוצרת צרפת או שהופעלו בצרפת בשירות צבאי ואזרחי, וכן מספר מטוסים זרים. הגדולים ביותר בתצוגה החיצונית הם בואינג 747-128 של אייר פראנס ואב-הטיפוס הרביעי של האיירבאס A380. עוד ניתן לראות שם מטוסי נוסעים, מטען ותובלה, מטוסי סיור ימי ולוחמה בצוללות, מטוסי קרב צרפתיים ושל חילות אוויר אחרים (כולל שני מיגים וסאאב דרקן שוודי), מטוס לכיבוי שריפות (CL-215) ועוד.

מאז 2016 נסגרו לציבור האולמות הגדולים בחלקו הדרומי של בניין הטרמינל הישן, שם הוצגו כלי-הטיס מראשית ימי התעופה ומתקופת מלחמת העולם הראשונה, לצורך שיפוץ מקיף וחידוש פנים המבנה. כיום פתוחים לביקור רק אולמות מספר 5 עד 11 וכן התצוגה החיצונית.

בכתבה זו נסקור שישה מן האולמות הפתוחים כיום למבקרים (5 עד 10) וחלק מהתצוגה החיצונית. לאחר שייפתחו מחדש האולמות הנמצאים כיום בשיפוץ, נפרסם סקירה משלימה על המוזיאון הצרפתי.

 

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותר:

 

On Eagles’ Wings - An untold story of the Magic Carpet, by Captain Elgen M. Long


 

למעלה